Berlingske Business

Mærsk ønsker Absalon bevaret i piratopgør

A.P. Møller-Mærsk: Bevar Absalon i kampen mod pirater. Løsesummer gør, at de får nye kræfter til flere kapringer.

Bevæbnede pirater i den vigtige sejlkorridor Adenbugten er et stigende problem for handelsskibene. Piraterne scorer mange millioner på deres kriminelle handlinger, og det sætter dem i stand til at opruste til nye kapringer. Det siger sikkerhedschef hos A.P. Møller-Mærsk, Finn Brodersen - der sender en appel til regeringen.

- Det er hardcore business. Vi ved, at hver gang et skib frigives får de kræfter og penge til at organisere nye kapringer og angreb. Det er helt urimelige forhold for ganske almindelige mennesker, der passer deres arbejde om bord på handelsskibene. Derfor ser vi også meget gerne, at Danmark fortsat deltager i kampen mod piraterne med Absalon eller et andet krigsskib. Absalon har gjort et godt arbejde dernede, siger Finn Brodersen, der er sikkerhedschef i verdens største containerrederi Maersk Line.

A.P. Møller-Mærsk har dagligt skibe, der sejler gennem den vigtige vandvej, der forbinder øst og vest gennem Suez-kanalen og Adenbugten. Indenfor de seneste godt to måneder har pirater åbnet ild mod tre Mærsk-skibe i et forsøg på at kapre dem.

Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at hvis Danmark trækker sig ud, er det vanskeligt at argumentere internationalt for en forstærket indsats mod piraterne.

- Det lyder jo lidt hult, hvis vi ikke selv er med i kampen mod piraterne. Udviklingen har vist, at problemet er stigende, piraterne bliver mere aggressive i deres angreb og de skyder mere mod skibene end tidligere, siger Jan Fritz Hansen.

Absalons kamp mod piraterne er foreløbig forlænget til april.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen