Berlingske Business

Mærsk mister endnu en central finanschef

A.P. Møller kommer med kvartalsregnskab
(ARKIV) Containerskib fra Mærsk, Maersk Line, den 11. december 2012.  (Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix) Foto:

A.P. Møller – Mærsk mister igen en af koncernens centrale finansfolk efter en pludselig opsigelse.

Finansdirektøren for Maersk Line, franskmanden Pierre Danet, har valgt at opsige sin stilling. Det sker få måneder efter finansdirektøren for A.P. Møller – Mærsk pludselig forlod sin stilling på et kritisk tidspunkt for virksomheden, der står midt i en omfattende transformation.

»Pierre Danet er ikke stoppet endnu, men jeg bekræfter, at han stopper,« siger Søren Skou, topchef for A.P. Møller – Mærsk, til Berlingske.

Pierre Danet har været finansdirektør for Maersk Line, det største selskab i A.P. Møller – Mærsk, siden juli 2015. Før han kom til Mærsk, arbejdede han blandt andet i Procter & Gamble og Hewlett-Packard.

Årsagen til, at Pierres Danet stopper, er uklar, men Søren Skou nedtoner betydningen af franskmandens farvel

»Der er 6.500 ansatte i vores finansorganisation, og der er altid nogen, som er på vej ind eller på vej ud,« siger Søren Skou.

Hans farvel kommer, efter Jakob Stausholm pludselig stoppede i marts som følge af ændringer af ledelsen i virksomheden. Der er ikke fundet nogen afløser til at overtage den centrale post i A.P. Mærsk.

»Jeg forventer, at vi snart kan udnævne en ny finansdirektør,« siger Søren Skou uden at præcisere tidspunktet yderligere.

A.P. Møller – Mærsk står midt i store, strategiske omvæltninger. Her er alle energiselskaber enten solgt eller skal sælges. I stedet er målet at skabe en effektiv digital virksomhed baseret på transportforretningen.

Maersk Line har de senere år været gennem en omtumlet tid. Containerbranchen har de senere år været presset af for mange skibe og pressede fragtrater. Samtidig blev rederiet ramt hårdt sidste sommer af et hackerangreb, som i flere dagene hæmmede forretningen voldsomt.

Torsdag fremlagde A.P. Møller – Mærsk et skuffende kvartalsregnskab, der sendte aktien ned med 8,6 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen