Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

»Mærsk Mc-Kinney Møller lærte mig, at man skal blive ved med at være nysgerrig«

Ny topchef
Overskrift
Når den nyudnævnte topchef for A.P. Møller-Mærsk kigger i spåkuglen, ser han et endnu større selskab for sig med en højere aktiekurs. Foto:
06BUSPix2-S-ren-Skou-bred-1.jpg
Overskrift
Søren Skou har efter 33 år i A.P. Møller - Mærsk kunnet krone sin indsats med posten som topchef for virksomheden. Forude venter der dog store udfordringer, men han tager Mærsk Mc-Kinney Møllers værdier med sig. Foto: Søren Bidstrup

Søren Skou fortæller i sit første interview som nyudnævnt topchef i A.P. Møller - Mærsk om sit forhold til Mærsk Mc-Kinney Møller, om hvordan han har det med at blive kendt, og hvad der er blandt hans karrieres største fejl.

Søren Skou sagde stort set ja med det samme, da bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen spurgte, om han ville være den blot femte topchef for A.P. Møller - Mærsk. Han er udpeget til at være manden, der skal trække A.P. Møller - Mærsk gennem de måske største forandringer i den 112-årige virksomheds historie.

Selskabet er under hastig forandring og kan være på vej mod at blive delt op i mindre selskaber, som Pram Rasmussen for nylig nævnte som en mulighed.

Men Søren Skou er ikke i tvivl om, at den ikoniske erhvervsleder Mærsk Mc-Kinney Møller var klar til at gøre det samme i den virksomhed, som hans far, Arnold Peter Møller, stiftede i 1904.

»Mærsk Mc-Kinney Møller havde et langt liv som erhvervsperson og vidste bedre end nogen anden, at tingene ændrer sig, og at man ikke kan lægge retningslinjer fast for noget, som kan ske om 10-15 år,« siger Søren Skou til Berlingske.

Den danske virksomhed er hårdt presset på koncernens to kerneområder, containerfragt og olieudvinding. Begge industrier er ramt af lave priser, og investorerne og kommentatorerne frygter, at selskabet er placeret på en måde, så selskabet får svært ved at vokse i fremtiden.

Smedegaard ud – Skou ind

Situationen udløste for små to uger siden et farvel til den tidligere topchef Nils Smede­gaard Andersen. Og da måneden skiftede til juli, hed den nye mand i det prestigefyldte job Søren Skou. Han har nu et dobbeltjob, for han fortsætter som leder af Maersk Line, der er verdens største containerrederi og hovedaktiviteten i A.P. Møller - Mærsk.

Skou er firmaets mand. Han har været i A.P. Møller - Mærsk siden 1983, og i 2001 blev han chef for datterselskabet Maersk Tankers. Det er et selskab, som stifter Arnold Peter Møller dannede i 1928, og som hans søn, Mærsk Mc-Kinney Møller, altid fulgte tæt – også efter at han gik af som formand i 2003.

»Mærsk Mc-Kinney Møller lærte mig, at man skal blive ved med at være nysgerrig. Han var opsat på, at man ikke måtte blive arrogant, og med det tror jeg, at han mente, at man aldrig skulle være selvtilfreds og bilde sig selv ind, at man var verdensmester.«

Søren Skou, ny topchef i A.P Møller Mærsk
DEL CITAT

»Jeg nåede at opleve Mærsk Mc-Kinney Møller, mens han stadig var aktiv. Det var et kæmpestort privilegium, blandt andet fordi jeg var chef for Maersk Tankers, som han kendte rigtigt godt. Han havde været dybt involveret i det, da han selv var administrerende direktør, og jeg havde mange gode og lærerige samtaler med ham,« siger Søren Skou.

Han siger, at selskabets værdier, som blandt andet er rettidig omhu, retskaffenhed og ydmyghed, er noget af det, som han tager med fra Mærsk Mc-Kinney Møller, når han indtager pladsen som selskabets blot femte topchef i historien. Søren Skou mener, at Mærsk Mc-Kinney Møller – der døde i 2012 – ville have været klar til tilsvarende forandringer, som den nuværende ledelse skal i gang med.

»Mærsk Mc-Kinney Møller lærte mig, at man skal blive ved med at være nysgerrig. Han var opsat på, at man ikke måtte blive arrogant, og med det tror jeg, at han mente, at man aldrig skulle være selvtilfreds og bilde sig selv ind, at man var verdensmester. Man skulle være nysgerrig og for eksempel undre sig, hvis konkurrenter gjorde tingene på en anden måde,« siger Søren Skou.

Ja – uden betænkningstid

Søren Skou fortæller, at han hurtigt takkede ja til jobbet som topchef for virksomheden.

»Det var ikke noget, jeg skulle bruge lang tid på at overveje. Jeg sagde stort set ja med det samme. Det var ikke et langt forløb, men noget som gik forholdsvis hurtigt,« siger Søren Skou.

Han siger, at det er særligt specielt for ham at blive leder af den virksomhed, hvor han har arbejdet i 33 år.

»Jeg er naturligvis både glad og stolt over, at jeg har fået jobbet. Jeg har investeret hele min erhvervskarriere i det her ene firma. Derfor er det naturligvis en kæmpe tilfredsstillelse at nå hele vejen til toppen. Men det er også en stor udfordring, som jeg går til med en vis ærefrygt,« siger Søren Skou.

Hvad sagde din kone, da du fortalte hende, at du skulle være topchef?

»Hun sagde tillykke, men det er jo i forvejen ikke ligefrem nogen lille opgave at være administrerende direktør for Maersk Line.«

Ikke vild med eksponering

Det her job vil gøre dig mere kendt i den brede offentlighed. Hvordan har du det med det?

»Jeg anerkender selvfølgelig, at man bliver en mere offentlig person i Danmark, hvis man er administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, end hvis det er i et datter­selskab i koncernen. Det er ikke min natur at stille op til alt muligt og få en masse eksponering, og det må jeg finde ud af, hvordan jeg håndterer på bedst mulige vis.«

Ville du i virkeligheden hellere drive forretningen og slippe for opmærksomheden?

»Ja, men det følger med, og det kan jeg ikke undgå.«

Er der nogle resultater, som du er særligt glad for at have opnået i din karriere?

»Jeg er utroligt stolt af det, som vi har opnået i Maersk Line i de sidste fire et halvt år, mens jeg har været administrerende direktør. Vi har fået forløst en del af det potentiale, der er i den her fantastiske virksomhed. Vi har fået den på et godt spor, hvor vi kan fortsætte med at lede industrien både størrelsesmæssigt, marginmæssigt, men samtidig accelerere udviklingen.«

Skæve beslutninger

Kan du pege på nogle forretningsmæssige beslutninger, som du har fortrudt?

»Man kan ikke sidde så lang tid og ikke træffe store beslutninger uden fejlskud, og dem har jeg sørme også haft nogle af. Når man foretager investeringer over så lang en karriere, rammer man ikke rigtigt hver gang. Da jeg var chef for Maersk Tankers, bestilte jeg flere end 100 tankskibe, og der kan jeg godt komme i tanke om en håndfuld eller to, som vi ikke skulle have købt. Vi foretog nogle investeringer lige før den finansielle krise, som vi ikke skulle have kastet os ud i.«

Søren Skou vil vente med at udtale sig i detaljer om virksomhedens nye strategiske retning – en proces, som bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen har bedt ham om at stå i spidsen for.

Pram Rasmussen overraskede for små to uger siden med at afskedige Nils Smedegaard Andersen og åbne for en opsplitning af selskabet. Planen er nu at give en form for status på de strategiske planer i slutningen af september.

Mål: Et større Mærsk

Men Skou understreger, at målet er at skabe et større A.P. Møller - Mærsk, som kommer ud af problemerne med at vokse.

Samtidig må aktiekursen meget gerne klare sig bedre – en opgave, som hans forgænger Nils Smedegaard Andersen har kæmpet med.

»Vi har over det seneste årti haft besværligheder med at øge vores omsætning, og vores aktiekurs har ikke udviklet sig positivt. Det er klart, at vi skal kigge på, hvordan vi kan få vækst i virksomheden, og hvordan vi kan få en bedre udvikling i aktiekursen,« siger Søren Skou.

Søren Skou, der er født i 1964, bor i Vedbæk med sin kone. De to har tre børn på 17, 22 og 25 år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen