Berlingske Business

Mærsk må digitalisere forretningen på nøglemarked

mærsk
(ARKIV). A.P Møller-Mærsks amerikanske kunder stiller store krav til digitale services. Foto:

A.P Møller-Mærsks amerikanske kunder stiller store krav til digitale services, og det kalder på nytænkning af selskabets forsyningskæde på et verdens største markeder for containertransport.

»USA bliver digitalt disruptet og er i gang med en transformation, som sætter handlen under pres på en måde, hvor det endegyldige mål må ændres, så det at booke en container og flytte den på tværs af kontinenter bliver ligeså nemt som at sende en pakke,« siger Omar Shamsie, chef for Maersk Line i USA, ifølge dagbladet Børsen.

Containermarkedet i USA, der står for 24 pct. af klodens containertransport, har længe været plaget af mangel på lastbilchauffører, dårlige jernbanenet og lav produktivitet i havneterminalerne. Summen af alle problemerne har sat sit præg på væksten i USA's samhandel, der nu bliver overhalet af Canada.

USA har en vækst på 4,7 pct., mens Canada har en vækst på 6,9 pct.

19BUSMaerskCEO-Ikke-tilfred.jpg

»Industrien er bange for, at de største og vigtigste kunder bliver trætte af, at shippingindustrien ikke kan levere, sådan som de forventer, i en digital verden,« siger Morten Imsgard, senioranalytiker ved Sydbank, til avisen.

Mærsk har allerede iværksat nye initiativer, der skal håndtere kundesidens krav om øget digitalisering. Selskabet har blandt andet etableret en virksomhed med IBM, hvor administration med containertransport forløber digitalt i en såkaldt blockchain.

20BUSgoogle-123236-429.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen