Berlingske Business

Maersk Line: Vi står over for historisk ringe jul i Brasilien

BRAZIL NEW YEAR
Copacabana i Rio de Janeiro Foto:

Maersk Lines afdeling i Brasilien er udfordret af det sydamerikanske lands skrantende økonomi.

- Vi står over for en historisk dårlig jul, når det gælder import. Det er den værste siden 1999, siger Antonio Dominguez, der er Managing Director i Maersk Line i Brasilien.

Han ser også udfordringer i 2016. Det gælder ikke mindst for eksporten. Her syntes Maersk Line, at det så lovende ud i tredje kvartal. Men også eksporttallene for årets sidste kvartal er nu forstemmende.

- Det overraskede os. Vi troede, at devaluering ville gøre vores kunder mere konkurrencedygtige.

Nils Smedegaard

- Vi har dog høje forhåbninger til 2017. Det bygger vi på flere faktorer. Vi tror, at de vil blive i stand til at se på nye markeder, at de får styr på tingene og dermed vil fokusere på eksport, siger Antonio Dominguez.

Også verdensøkonomien vil forbedre sig, forventer han.

- Vi forventer, at USA vil fortsætte med at efterspørge produkter, ligesom vi ser udviklingsmuligheder i Mellemøsten og i nogle europæiske lande. Derfor er vi, når det gælder de overordnede forventninger, positive omkring 2017, siger Antonio Dominguez.

Han påpeger, at man i den maritime sektor ikke kan tænke kortsigtet, men bliver nødt til at arbejde langsigtet.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

- Vi arbejder i sæsoner her i Brasilien. Vi lærer fra de seneste sæsoner og forsøger derudfra at tilpasse os til den næste, siger Antonio Dominguez.

Også hos Danmarks Rederiforening ser man udfordringer for Brasiliens økonomi, men pointerer, at det fortsat er et betydeligt marked for danske rederier og rummer et stort potentiale.

- Brasiliens imponerende vækstrater er desværre blevet forvandlet til en større økonomisk nedtur med stor arbejdsløshed og generelt forringet købekraft hos befolkningen. Også faldende råvare- og oliepriser har ramt landets eksport hårdt, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jacob K. Clasen.

Vitor De Tommaso do Valle, der er økonom ved det føderale universitet i Rio de Janeiro, peger også på den globale økonomi som årsag til, at Brasiliens eksport er faldet, men han vurderer, at det primært er landets regerings økonomiske politik, der ligger bag afmatningen i landets økonomi.

containerskib Maersk Mc-Kinney Møller

- Eksporten er på nuværende tidspunkt minimal, slår han fast.

Bruttonationalproduktet for 2015 ventes nu at blive minus 3,2 pct., mens inflationen er 8,9 pct.

- Men hvis regeringen begynder at investere i landet igen, ser jeg det som muligt, at væksten vender tilbage inden for to år, vurderer Vitor De Tommaso do Valle.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen