Berlingske Business

Maersk Line udvider flåden trods lav efterspørgsel

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene
Foto:

Med den laveste efterspørgsel siden finanskrisen overrasker Maersk Line ved i 2015 at have udvidet flåden med 27 nye fragtskibe.

Selv om Maersk Line oplever den laveste efterspørgsel siden finanskrisen, har fragtselskabet alligevel udvidet deres flåde med 27 fragtskibe i 2015.

Det kan måske undre, at Maersk Line vælger at købe nye skibe, når efterspørgslen er så lav, men ifølge selskabets CFO, Pierre Danet, er investeringen i nye skibe nødvendig for, at Maersk Line kan vokse i fremtiden, og at de kan forsvare deres markedsandel.

”Vores opgave er at flytte varer, og hvis vi skal udvide os, skal vi også kunne flytte flere varer, end vi gør nu. Derfor har vi brug for flere skibe,” sagde Pierre Danet onsdag formiddag til de fremmødte Mærsk-investorer ved selskabets årlige kapitalmarkedsdag.

På samme måde som økonomidirektøren gjorde, forklarer Jakob Stausholm, der er Chief Strategy & Transformation Officer i Maersk Line, at det giver mening for fragtselskabet at udvide flåden på nuværende tidspunkt.

q

”Vi har virkelig regnet meget på det her, og det ser godt ud, selv om markedet ikke gør det. Vi har brug for kapaciteten til at vokse, og vores investeringer er små i forhold til dem, der ellers er i vores netværk,” siger han.

Jakob Stausholm understreger herudover også, at antallet af Maersk Lines ordrer for 2015 stadig ligger under gennemsnittet for deres konkurrenter.

pix

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen