Berlingske Business

Maersk Line ser intern kamp på presset latinamerikansk marked

Mærsk
Hvor handlen og dermed transporten af containere vil falde langs hele Latinamerikas østkyst, vil containertransporten på østkysten vokse i 2016. Foto:

Hvor handlen og dermed transporten af containere vil falde langs hele Latinamerikas østkyst, vil containertransporten på østkysten vokse i 2016.

Overordnet set vil regionen dog fortsat være udfordret, og sammen med øget global konkurrence medfører det, at de latinamerikanske lande i højere grad vil blive tvunget til at rivalisere med hinanden.

Sådan lyder analysen fra Maersk Line i en handelsrapport.

»Med den globale efterspørgsel på et historisk lavt niveau vil de latinamerikanske økonomier være tvunget til at konkurrere mere end nogensinde med hinanden,« forklarer Omar Shamsie, der er chef for Maersk Line Latinamerika og Caribien i en kommentar til handelsrapporten.

BM

Maersk Line forventer en nedgang i handlen i år langs hele østkysten - primært drevet af Brasiliens recession og til en vis grad også af det udfordrede argentinske marked.

A.P. Møller-Mærsks containerben venter dog omvendt, at containertransporten vil vokse på østkysten, i takt med at de latinamerikanske lande, der er vendt mod Atlanterhavet, vil se vækst i deres bruttonationalprodukt.

FILE GERMANY ECONOMY MAERSK

Sammenholdt med at der er øget global konkurrence, udmønter udfordringerne for de latinamerikanske lande sig i, at de i højere grad skal forsøge at bide skeer med hinanden.

»Det er klart, at der er konkurrence, idet mange lande konkurrerer inden for de samme råvarer,« påpeger Omar Shamsie.

Det gælder for eksempel handlen med bananer fra Ecuador, Costa Rica og Colombia.

»Vi har set øget fokus på og investering i eksporten i regionen, herunder Colombias investering i avocadoproduktionen for at konkurrere med nabolandene på de internationale markeder,« uddyber Omar Shamsie.

Lasse

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen