Berlingske Business

Maersk Line sejler hurtigere end ventet

Majestic Mærsk
Skibet Majestic Mærsk forlader København den 30. september Foto:

A.P. Møller - Mærsks absolut største forretningsområde leverer et bundlinjeresultat over det forventede.

Der var spænding om Maersk Line ville holde kursen ved tredje kvartals regnskabet. Selskabets flagskib skuffer ikke.

Maersk Line slipper solidt fra tredje kvartal dog med en forventet faldende omsætning, men leverer et overskud på 3,1 mia. kr., hvilket er over forventningerne på 2,4 mia. kr.

Omsætningen ender på 38,2 mia. kr. mod 41,4 mia. kr samme tid sidste år. Faldet overrasker ikke - fokus er derimod stift rettet mod selskabets evne til at skære i omkostningerne og effektivisere, hvilket ses på årets bundlinje.

Det forbedrede resultat skyldtes ifølge selskabet netop lavere omkostninger, hvor det hovedsagligt er effektiviseringer på rutenetværket, der trækker bundlinjen op. Maersk Lines mængder steg samtidig med 10,6 pct.

Med forøgede mængder og en gennemsnitlig nedgang i aktiv flådekapacitet på 0,8 pct. blev udnyttelsen af rutenetværket forbedret, hvilket medførte 13,0 pct. lavere enhedsomkostninger. Fragtraterne var 12,2 pct. lavere.

A.P. Møller - Mærsk

I millioner kr.2013 - 3. kvt.2012 - 3. kvt.Ændr.
i pct.
Omsætning82.06087.280-6%
Resultat før af- og nedskrivninger m.v.18.22819.344-6%
Af- og nedskrivninger6.4708.393-23%
Resultat før finansielle poster12.28112.607-3%
Resultat før skat11.69111.5841%
Resultat efter skat og minor.6.3565.15023%
Afkast af investeret kapital efter skat (ROIC)9,5%8,6%

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen