Berlingske Business

Maersk Line øger gennemsigtigheden for at lukke EU-sag

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene
A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, og 14 andre containerrederier har indgået et forlig med EU-Kommissionen i en konkurrencesag vedrørende rederiernes annoncering af rateforhøjelser. Arkivfoto. Foto:

A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, og 14 andre containerrederier har indgået et forlig med EU-Kommissionen i en konkurrencesag vedrørende rederiernes annoncering af rateforhøjelser.

EU-Kommissionen har ikke fundet tilstrækkelige beviser hverken for eller imod, at rederierne har aftalt priser gennem sine meddelelser om generelle rateforhøjelser, men i stedet har rederierne, der alle fastholder ikke at have brudt nogen regler, indvilget i at give flere oplysninger i sine rateforhøjelser for at øge gennemsigtigheden.

Og dermed er der fundet en mindelig løsning i sagen, som Kommissionen åbnede mod containerrederierne i november 2013.

Maersk Line

- Maersk Line og de andre rederier har gennem hele forløbet sagt, at de ikke er involveret i nogen form for aktiviteter, der kan skabe bekymring i relation til konkurrencereglerne i EU/EEA. Maersk Line og de andre parter har dog indvilget i at tilbyde de foreslåede tiltag. Efter en gennemført markedstest skal Maersk Line formelt indføre disse tiltag, før EU-Kommissionen endeligt kan lukke sagen, oplyser Maersk Line i en officiel kommentar.

- Maersk Line vil gøre dette under forudsætning af, at EU-Kommissionen bekræfter, at der ikke er noget grundlag for yderligere tiltag, og at Kommissionen vil lukke sagen, der blev startet den 21. november 2013 uden at have fundet brud på konkurrenceregler under EU/EEA, fortsætter rederiet.

De foreslåede ændringer betyder, at Maersk Line og de øvrige rederier vil ophøre med at meddele om generelle rateforhøjelser alene angivet med beløb eller procentvis ændring.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

I stedet vil de fremover, hvis de vælger at annoncere prisforhøjelserne, som minimum meddele fragtprisens grundbeløb, bunkertillæg, sikkerhedstillæg, terminaltillæg og sæsontillæg. Desuden vil det blive oplyst, hvilke andre tillæg, der kan være gældende, hvilke ydelser de anvendes på, og i hvilken periode de gælder. Varslingerne vil desuden tidligst blive udsendt 31 dage, før de træder i kraft.

- Maersk Line vil fortsætte med at annoncere prisforhøjelser til dets kunder 30 dage før implementeringen gennem de sædvanlige kanaler. I stedet for udelukkende at meddele det beløb, der øges med, vil den nye pris dog inkludere yderligere elementer for at øge gennemsigtigheden for kunderne, skriver Maersk Line i sin kommentar til tiltagene.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen