Berlingske Business

Maersk Line leverer værre end ventet

FILE NETHERLANDS SHIPPING
Foto:

A.P. Møller-Mærsks flagskibsdivision, Maersk Line, buldrer derudaf. Men ikke helt så meget som forventet.

A.P. Møller-Mærsks flagskibsdivision, Maersk Line, buldrer derudaf. Men ikke helt så meget som forventet.

Driftsindtjeningen i containerrederiet, der er verdens største, steg i første kvartal til 1202 mio. dollar før af- og nedskrivninger (EBITDA) fra 862 mio. dollar i samme kvartal af 2014.

De lave oliepriser og et fortsat godt greb om omkostningerne hjalp rederiet til det voksende overskud, der ikke er set højere siden 2010.

Til gengæld var indtjeningen lavere end forudset i markedet. Der var ventet et EBITDA-overskud på 1303 mio. dollar ifølge Ritzau Estimates.

Resultatet blev skabt på baggrund af en omsætning på 6254 mio. dollar i årets første tre måneder. Det var et fald fra 6463 mio. dollar for et år siden, mens der var ventet vækst til 6607 mio. dollar på toplinjen ifølge estimaterne.

På bundlinjen (NOPAT) havde Maersk Line et kvartalsoverskud på 714 mio. dollar. Der var forudset 783 mio. dollar i markedet.

A.P. Møller - Mærsk Q1 2015

I mio. kr.1. kvt. 20151. kvt. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning1054711736-10%
Driftsresultat18232237-19%
Nettoresultat1539115034%
Egenkapital3694842415-13%
Egenkapitalrente15,911,4

Den gennemsnitlige fragtrate for Maersk Line lå på 2493 dollar per fyrrefodscontainer (feu) i kvartalet mod et markedsestimat på 2523 dollar. Det var et fald fra 2628 dollar per feu i samme kvartal i 2014.

Til gengæld faldt bunkerpriserne til 358 dollar pr. ton fra 581 dollar pr. ton i samme periode sidste år - det er et fald på 38,4 pct.

- Forbedringen (i det underliggende resultat, red.) var drevet af lavere bunkerpriser og styrkelsen af dollar, skriver Mærsk i regnskabet.

For 2015 forventer Maersk Line fortsat at overgå 2014-resultaterne, som bød på et underliggende overskud på 2,2 mia. dollar.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen