Berlingske Business
09:05Det danske aktiemarked åbner grønt

Maersk Line lægger 7,4 mia. kr. for nye skibe

maersk
Foto:

Mærsk bestiller næste omgang containerskibe for 7,4 mia. kr.

En måned efter at have bestilt sine største containerskibe nogensinde er Maersk Line klar med en ny ordre.

A.P. Møller-Mærsks containerrederi har onsdag bestilt ni 353 meter lange skibe med en kapacitet på 14.000 tyvefodscontainere (teu) for hver 1,1 mia. dollar (7,44 mia. kr.).

Samtidig har rederiet option på yderligere ni skibe af samme størrelse hos Hyundai-værftet i Sydkorea. Det skriver Maersk Line i en pressemeddelelse.

Mærsk Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefel

Rederiet bestilte i starten af juni 11 skibe fra Daewoo-værftet på 19.630 teu hver. De skibe er en videreudvikling af rederiets hidtil største skibsklasse, Triple E-skibene, på godt 18.300 teu stykket.

Den nye ordre vil føje minimum 126.000 teu til rederiets kapacitet i løbet af 2017 og bidrage til den flådevækst på i omegnen af 425.000 teu, der ifølge Maersk Lines estimater er nødvendig for at følge med markedet og ikke tabe markedsandele.

Medie: Mærsk sætter prisskilt på rederi

Og mens de største skibe i den lyseblå flåde er indkøbt specifikt til at sejle på den travle rute mellem Asien og Europa, tilbyder denne mindre størrelse mere fleksibilitet:

- Med denne ordre har vi tage en ny fremgangsmåde i brug. Skibene er designet til at sejle på og operere effektivt på mange ruter og ikke kun én bestemt. De vil hjælpe os med at opretholde konkurrenceevnen og gøre vores flåde mere fleksibel og effektiv, siger Søren Toft, driftsdirektør i Maersk Line, i meddelelsen.

Maersk Lines flåde var i maj 2015 på 2,9 mio. teu, hvoraf de 1,7 mio. teu, fordel på 273 skibe, var ejet af rederiet selv. Den resterende kapacitet var indchartret, fordelt på 335 skibe.

Med onsdagens ordre er ordrebogen oppe på godt 0,5 mio. teu, svarende til 16 pct. af flåden, eksklusive optioner.

/ritzau/FINANS

07BUSESVAGT#2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen