Berlingske Business

Maersk Line-konkurrent sejler med dundrende underskud

COSCO-RESULTS/PREVIEW
En af de hårdt ramte er China Cosco Holdings kunne torsdag berette om et halvårsunderskud på 7,21 mia. yuan Foto:

De historisk lave fragtrater trækker tænder ud hos containerrederierne i øjeblikket.

En af de hårdt ramte er China Cosco Holdings, som er containershipping-delen under China Cosco Shipping Group, og som torsdag kunne berette om et halvårsunderskud på 7,21 mia. yuan, svarende til 7,14 mia. kr.

Eksklusive engangsomkostninger begrænsede underskuddet sig dog til 4,8 mia. yuan, noterer branchemediet Lloyds List, mens selskabet til sammenligning tjente 2,0 mia. yuan i samme periode sidste år.

»I første halvdel af 2016 forblev efterspørgslen i containershipping-markedet trægt. Trods aftagende kapacitetsvækst blev ubalancen mellem efterspørgsel og udbud ikke forbedret i betydelig grad, hvilket gentagne gange pressede fragtraterne til rekordlave niveauer,« lyder det fra China Cosco.

Billede

I halvåret faldt selskabets gennemsnitlige omsætning per tyvefodscontainer (teu) med 24 pct., mens rederiet lykkedes med at nedbringe sine gennemsnitlige omkostninger per teu med 13,17 pct. fra samme periode sidste år, eller med 7,1 pct. eksklusive bunkeromkostninger.

Selskabets omsætning fald med 8,5 pct. i forhold til samme halvår sidste år til 30,9 mia. yuan. Også i andet halvår venter rederiet dystre markedsforhold.

»Stigningen i ny tonnage vil fortsætte med at aftage, og efterspørgslen vil tage til ind i tredje kvartal, som traditionelt er højsæson. Men industrien vil fortsat være hjemsøgt af generel overkapacitet,« tilføjer China Cosco i regnskabet.

SHIPPING-MAERSK/

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen