Berlingske Business
15:33Wall Street åbner i lille plus

Maersk Line kan spejde forgæves efter godbidder

MAERSK-RESULTS/
Markedet for containershipping har mildt sagt været et vanskelligt sted at drive forretning de senere år, for en stor overkapacitet af skibe krydtet med en aftagende, global vækst har presset fragtraterne langt ned under fordums niveauer. Foto:

Maersk Line vil i højere grad se efter opkøbsmuligheder, men der er ikke nogle oplagte købskandidater, vurderer analytikere.

På en af de lyse gange med udsigt til A.P. Møller-hovedkvarterets gårdhave på Esplanaden i København skrev selskabet torsdag et lille stykke erhvervshistorie.

Her afholdt toppen af shipping- og energikoncernen for første gang i mands minde – og måske nogensinde – et pressemøde.

pram

Øjnene var først og fremmest rettet mod den nye stærke mand i toppen af Danmarks største selskab, den relativt nyudnævnte topchef Søren Skou, der først og fremmest skal lede containerrederiet Maersk Line gennem de nuværende, udfordrende markedsforhold. Værnet mod de lave fragtrater er Maersk Lines størrelse, og han understregede, at Maersk konsistent skal tage markedsandele år for år af sig selv, men at opkøb også er en mulighed.

»Vi vil gå fra primært at vokse ved at købe nye skibe på skibsværfter og ved at bygge nye terminaler til i højere grad at arbejde med opkøb. Det vil vi primært gøre, fordi der er skibe og containerterminaler nok i denne verden et stykke tid fremover,« lød det fra Mærsks CEO.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Få oplagte køb

Markedet for containershipping har mildt sagt været et vanskelligt sted at drive forretning de senere år, for en stor overkapacitet af skibe krydtet med en aftagende, global vækst har presset fragtraterne langt ned under fordums niveauer. Det har blæst mange rederier ud i finansielle problemer. Senest er verdens 11. største containerrederi, Hanjin, gået konkurs, og der måtte en redningsplan til at frelse nummer 14 på listen, Hyundai, fra samme skæbne.

De finansielle problemer har også bragt en række fusioner og opkøb med sig, som Søren Skou også lægger an til, men flere analytikere har svært ved at se oplagte aflastningsmuligheder for Maersk Lines bugnende pengekasse.

»Der er ikke nogle af de globale containerrederier, som er oplagte mål for Mærsk. Jeg tror ikke, vi skal op i en skala som MSC og CMA, for der vil de få vanskeligheder med konkurrencemyndighederne. Det mest sandsynlige er mindre regionale rederier,« siger aktieanalysechef i Handelsbanken, Dan Togo Jensen,

»Typisk har der ikke være særlig værdi i opkøb i containerbranchen, men man har tværtimod tabt på det. På den længere bane vil det være positivt med konsolidering, men det ændrer ikke på, at vi kigger på en meget udfordret balance i markedet de næste to år.«

Billede

Mærsk-analytiker hos Nykredit Ricky Rasmussen har også svært ved at se et klart smørhul for Maersk Line i opkøbssammenhæng:

»Jeg tror ikke, Maersk vil være voldsomt aktiv i deres opkøbsstrategi. Jeg tror, at ­Maersk er meget mere parat til at bruge pengepungen, hvis nogle containerrederier kommer i problemer,« siger Ricky Rasmussen.

»Det vil overraske mig, hvis de kommer ud og køber noget til en voldsom overkurs, men alle selskaber, som kommer i problemer, vil man gå ind og se på meget, meget aktivt.«

Billede

Ejerskab en udfordring

Et hurtigt blik på Maersk Lines ni største konkurrenter åbenbarer en anden grund til, at det kan være svært at købe sig til nogen synderlig vækst: Rederierne er formentlig ikke til salg. Af de ni konkurrenter er fire børsnoterede, mens resten enten er stats- eller familieejede.

»Problemet i markedet er, at der er mange stats- og familieejede rederier. De statsejede kan drive deres forretning på en lidt alternativ måde, mens de familieejede rederier er tilfredse, hvis de kan sejle med overskud. Men børsnoterede rederier, der skal drives på konkurrencevilkår, har det svært – på nær de helt store som Maersk Line,« siger Ricky Rasmussen.

23BUSMaersk-pressemoede-1-1.jpg

Maersk Line er dog ikke uvant med opkøb, og har et stykke hen ad vejen opbygget sin position som verdens største containerrederi gennem opkøb. I 1993 opkøbte man ØKs containerskibe, sidenhen opkøbte Maersk Line amerikanske Sealand, sydafrikanske Safmarine samt danske Torms otte containerskibe. Det seneste, store opkøb skete i 2005, hvor Maersk erhvervede P&O Nedlloyd for cirka 17 mia. kroner. Opkøbet viste sig dog at være problemfyldt, da IT-problemer kostede A.P. Møller-koncernen en nedskrivning på omkring 2,5 mia. kr. Med opkøbet styrkede Maersk Line i første omgang sin markedsandel på containermarkedet, men i årene efter opkøbet sivede markedsandelen stille og roligt.

»Maersk Line er kommet til sin ledende position gennem en række opkøb gennem tiderne. Vi gabte over lidt for meget med P&O Nedlloyd i forhold til, hvad vores procesplatforme kunne klare, det har vi arbejdet os ud af, og jeg er rimelig sikker på, at vi ikke løber ind i de samme problemer igen,« sagde CEO Søren Skou på pressemødet torsdag.

A.P. Møller - Mærsk-gruppen er godt polstret til at foretage opkøb, og den forhenværende adm. direktør Nils Smedegaard Andersen vurderede for et år siden, at Mærsk-gruppen sagtens kunne købe op for 65 mia. kr.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen