Berlingske Business

Maersk Line-direktør: Overtagelse af Hamburg Süd er sket efter planen

VENEZUELA-SHIPPING/
Foto:

Selv om Maersk Line har skullet opnå myndighedsgodkendelse flere steder i verden til at overtage Hamburg Süd, er det sket uden de store overraskelser undervejs.

Sådan lyder det fra Søren Toft, der er driftsdirektør i Maersk Line, efter at rederiet torsdag fik de sidste brikker på plads i opkøbet af tyske Hamburg Süd.

- Overtagelsen er gået, som vi havde ventet. Det er ikke sket uden hårdt arbejde, men er gået efter planen, siger Søren Toft.

Opkøbet blev annonceret for præcis et år siden, og allerede dengang regnede Maersk Line med at kunne lukke transaktionen hen imod slutningen af 2017.

I slutningen af april fulgte en endelig købsaftale, hvorefter rederiet ventede, at de næste seks til ni måneder ville gå med at indhente myndighedsgodkendelser.

28BUSPix-M-rsk-164059.jpg

- Det har vi egentlig opnået, så vi er rigtig glade og tilfredse, og Hamburg Süd er et meget vigtigt skridt i vores strategiplan, siger Søren Toft.

LOKALE BETINGELSER PASSER MED PLANEN

I forbindelse med myndighedsgodkendelserne er Maersk Line blevet mødt med visse betingelser i flere lande. Blandt andet har man i Sydkorea krævet, at Maersk Line og Hamburg Süd skal trække sig ud af deres rederialliancer på ruter fra Fjernøsten til og fra Mellemamerika, Caribien og den sydamerikanske vestkyst.

I det store og hele er myndighedernes betingelser dog ikke kommet bag på Maersk Line, fortæller direktøren.

- Vi har ikke været overraskede på den store linje. Det er klart, at der er blevet brugt meget tid på at finde frem til en løsning, men i sidste ende er det et faktum, at de beder os venligt om at træde ud af forskellige samsejlingsaftaler på den operationelle bane - og det har ikke overrasket os.

- Det passer også fint med vores egne planer, fordi i et marked som Latinamerika, hvor de primært har bedt os om at træde ud, har vi en samlet størrelse, der gør, at vi kan sætte det mest konkurrencedygtige netværk for vores kunder sammen.

- Vi har i processen så måttet sælge Mercosul. Det var også forventet, at vi skulle det. Men vi er glade for at have overtaget Alianca (selskab under Hamburg Süd, red.), som er markedslederen på cabotage-markedet, siger Søren Toft.

maersk Mærsk sejler videre til terroranklaget Qatar mens rivale

Adspurgt om myndighedskravene påvirker den overordnede forretningsplan om at hente synergieffekter fra overtagelsen af Hamburg Süd, svarer direktøren, at det ikke er tilfældet.

- Vi har med torsdagens meddelelse også bekræftet synergierne på 350 til 400 mio. dollar mod slutningen af 2019.

- Faktisk har myndighederne heller ikke bedt os om at reducere vores størrelse, men i stedet bedt os om ikke at have operationelle samarbejder med andre partnere end vores egne om man så må sige søsterselskaber, siger Søren Toft.

INTEGRATION KRÆVER TILPASNINGER

Selve integrationen af Hamburg Süd sker ifølge direktøren med øjeblikkelig virkning, omend visse samarbejdsaftaler for både Hamburg Süd og Maersk Line kommer til at løbe et stykke tid endnu, og derfor træder de to rederier nok først ind i et nyt netværk om et års tid.

- Men vi er fra og med i dag én forretning. Det vil sige, at vi gør brug af alle de muligheder, vi kan i dag for at gøre forretningen større, og for at Maersk kan bruge alle de samarbejdsaftaler, som Hamburg Süd har og omvendt.

- Allerede i dag kombinerer vi den samlede flåde, og udnytter de containere vi har, så det er allerede nu, at vi arbejder på den store bane, siger Søren Toft.

Med overtagelsen af Hamburg Süd udbygger Maersk Line sin position som verdens største og derved står rederiet endnu bedre rustet i konkurrencen med rivaler som MSC, CMA CGM, Cosco og Hapag-Lloyd.

Den 24. april i 2015 blev Maasvlakte ll åbnet. Den hollandske konge var inviteret sammen med de 500 vigtigste gæster i shippingbranchen.

Sammenlægningen mellem to store rederier som Maersk Line og Hamburg Süd, der i øjeblikket er tiendestørst i verden, kommer dog alt andet lige til at betyde tilpasninger.

- Vi har en flåde på over 700 skibe, og en hel del af den flåde er på korttidslejet basis. Vi kommer til at tilpasse vores netværk efter den samlede forretning, vi regner med at sejle med. Og så arbejder vi selvfølgelig på at vokse både Hamburg Süd og Maersk Line til næste år.

- Men kernepunktet er, at vi er fleksible og har en flåde, der kan passes til alt afhængigt af situationen, siger Søren Toft.

Han fortæller, at tilpasningerne også indebærer afskedigelser.

- Vi har annonceret et antal positioner, der bliver reduceret i Hamborg, og på verdensplan kan det være, at der bliver nogle ændringer. Men det er vitterligt ikke vores kernefokus. Det er i stedet at få det bedste ud af begge verdener, få de her synergier på netværket og på de operationelle omkostninger samt at betjene kunderne godt, siger Søren Toft.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen