Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Mærsk leder efter opkøb på to-cifret milliardbeløb

14BUSAP-Moeller-Maersk-Gene.jpg
Overskrift
A.P.Møller-Mærsk vil gerne købe op, men markedet er problematisk lige nu. Her er det generalforsamling i Bella Centret i år. Bestyrelsesmedlem Sir John Bond snakker med adm. direktør Nils Smedegaard Andersen. Foto: Erik Refner
 

A.P. Møller - Mærsk er klar til at købe op for et to-cifret milliardbeløb i kroner.

Et opkøb på et to-cifret milliardbeløb vil passe A.P. Møller - Mærsk fint, siger topchef Nils Smedegaard Andersen. Han afleverede torsdag et halvårsregnskab, hvor især containerrederiet overraskede positivt.

Selskabet er samtidig klar med et aktietilbagekøb på 6,7 mia. kr. Men pengetanken bugner fortsat i A.P. Møller - Mærsk, og Smedegard understreger, at ambitionen om at bruge mange penge på opkøb er intakt.

»Vi ser på de muligheder, der er, og vi vil gerne købe op for et par mia. dollar (ca. 13,4 mia. kr., red.) – eller hvad det nu bliver,« siger Smedegaard.

A.P. Møller - Mærsk har inden for det seneste år understreget, at selskabet meget gerne vil købe op. Særligt inden for oliedelen var håbet, at de lave oliepriser ville begynde at afspejle sig i priserne på mulige opkøbsmål.

»Dem, som har noget at sælge, regner med, at priserne skal op. Det er vi ikke så sikre på. På et eller andet tidspunkt mødes man et fornuftigt sted, og så kan man lave en transaktion. Men at vi indtil nu ikke har købt noget, er bestemt ikke et udtryk for, at vi har opgivet vækstambitionerne. Vi er 100 pct. fokuseret på vækst,« siger Nils Smedegaard.

14BUStil-BBM-f-Nils-Smedega.jpg

Hvor langt er vi fra det tidspunkt, hvor købere og sælgere kan blive enige om prisen?

»Jeg tror, at det er rykket tættere på. Vi har haft tre kvartaler med lave oliepriser, og nu begynder det at blive almindeligt accepteret, at det er det, som er niveauet,« siger Smedegaard.

Han nedjusterer samtidig A.P. Møller - Mærsks skøn for, hvordan olieprisen vil udvikle sig. For blot få måneder siden sagde oliechef Jakob Thomasen, at forventningerne var en højere oliepris.

»Vi har regnet med, at den ville stige. Men nu tror vi, at vi skal indstille os på, at det er meget tænkeligt, at den ikke gør det,« siger Smedegaard.

Han kunne torsdag fremlægge et halvårsregnskab, der viste, at koncernen havde tjent næsten 18 mia. kr. i årets første seks måneder. Aktiemarkedet sendte aktien op med 5,9 pct. blandt andet fordi de svækkede rater på containermarkedet og de lave oliepriser ikke smittede så meget af som frygtet.

Han understregede samtidig, at Maersk Line er klar til at forsvare sin position som verdens største containerrederi.

»Vi mistede markedsandele i første kvartal, hvor vores konkurrenter kastede sig ud i en priskrig uden nogen form for årsag. Derfor vil vi gerne præcisere, at vi er markedsleder, og det har vi tænkt os at blive ved med at være,« siger Smedegaard.

B og O

Maersk Line sidder på omkring 15 pct. af markedet.

På oliesiden valgte ledelsen at sløjfe en række målsætninger. De lave oliepriser, som er mere end halveret i forhold til sidste år betyder, at de ikke længere er realistiske.

»Når vi har taget målene væk fra olieselskaberne, er det absolut ikke fordi, vi opgiver at vokse koncernen. Men vi er selvfølgelig nødt til at gøre det, når de ikke er realistiske,« siger Smedegaard.

A.P. Møller - Mærsk har blandt andet valgt at opgive målet om i 2020 at producere 400.000 tønder mod i dag ca. 300.000 tønder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen