Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Mærsk leder efter hjælp til at blive skilt ad

Billede
Sejler de deres egen vej? Maersk Line, verdens største containerrederi, kan blive en del af en ny »Mærsk Transport«-virksomhed. (Arkivfoto: Michael Kooren)

Transport og energi. Flere banker er på vej til at blive hyret til at assistere A.P. Møller - Mærsk med at splitte koncernen op, erfarer Berlingske.

Bestyrelsen i A.P. Møller - Mærsk tager nyt skridt i det omfattende arbejde med en ny strategi, som vil ændre den store shipping- og olievirksomheds udseende markant.

Indtil nu har det højst opsigtsvækkende primært været en opgave, som er blevet varetaget af en betroet gruppe Mærsk-medarbejdere internt i virksomheden. Men nu rækker bestyrelsen ud efter assistance uden for virksomheden til den komplicerede opgave.

Berlingske erfarer, at bestyrelsen nu beder en række storbanker regne på, hvilke konsekvenser den planlagte opsplitning af A.P. Møller - Mærsk vil få. Bl.a. Danske Bank og Nordea kan ifølge Berlingskes oplysninger blive hyret til at hjælpe med flere af de komplicerede spørgsmål, der vil opstår, hvis olie- og shippingkonglomerat bliver delt i mindre dele.

Det sker samtidig med, at ledelsen i A.P. Møller - Mærsk i øjeblikket arbejder intenst på den nye omfattende strategi, der sandsynligvis vil medføre historisk store forandringer i den danske virksomhed.

Billede

Mere præcist hvad der kommer til ske vil blive offentliggjort i september, når bestyrelsen efter planen vil fremlægge den nye strategiplan. Direkte adspurgt bekræfter A. P. Møller - Mærsk, at den er i gang med at hente assistance:

»Ledelsen har fået til opgave at vurdere, hvordan Gruppens omstillingshastighed og synergier kan styrkes yderligere for at sikre vækst i fremtiden. Som en hel naturlig del af denne proces evalueres flere forskellige scenarier både internt og i samarbejde med eksterne parter. Det er vigtigt at pointere, at der ikke kan drages nogen konklusion af udfaldet af den strategiske gennemgang på baggrund af dette. Vi har ikke yderligere kommentarer til processen. Status på fremdriften af arbejdet bliver kommunikeret inden udgangen af 3. kvartal,« skriver pressechef Louise Münter i en mail til Berlingske.

Hvem skal arve gælden?

I sidste uge kunne Berlingske afsløre, at bestyrelsen og ejerfamilien hælder til en plan, som vil betyde, at A.P. Møller - Mærsk vil blive delt op i to enheder; en selvstændig transportkoncern og et selvstændigt energiselskab. Kilder understregede samtidig, at der ikke er truffet en endelig beslutning, og at der arbejdes på flere scenarier.

Det er bl.a. konsekvensen af de forskellige muligheder, som ledelsen i A. P. Møller - Mærsk nu beder bankerne om at regne på. Ifølge oplysningerne har bankerne fået to overordnede spørgsmål: For det første hvordan gælden skal fordeles mellem de nye enheder – og for det andet skal bankerne vurdere, hvordan aktiemarkedet og investorerne vil tage imod de forskellige scenarier. Det drejer sig bl.a. om, hvordan basen af investorer vil ændre sig, når A.P. Møller - Mærsk bliver delt i mindre dele.

Ifølge oplysningerne vil sandsynligvis tre banker inden for kort tid blive udvalgt til at give deres bud til ledelsen på Esplanaden. En mulighed er, at Danske Bank og Nordea sammen med en udenlandsk bank vil få opgaven, men det er ikke endeligt afklaret.

aaa

En af de store udfordringer, som bankerne skal kigge på, er hvad der skal ske med koncernens virksomhedsobligationer på samlet 6,4 mia. dollar, svarende til næsten 45 mia. kr. En virksomhedsobligation er en måde for virksomheder at låne penge på uden om bankerne.

I A.P. Møller - Mærsk er obligationerne udstedt på gruppeniveau, det vil sige i det samlede A. P. Møller - Mærsk, som kendes i dag. Et af de mere komplicerede spørgsmål er, hvad der skal ske med gælden ved en opsplitning. Det vil sandsynligvis betyde, at obligationsejerne kan kræve obligationerne indfriet – altså kræve at få deres penge tilbage. Det er normalt, hvis der ændres drastisk i selskabets struktur og ejerforhold. Det er bl.a. det område, som bankerne skal forsøge at finde den bedst mulige løsning på.

Præcist hvornår bankerne skal fremlægge beregningerne er uklart, men det bliver sandsynligvis en hastig proces, fordi strategiplanen skal være klar om godt en måned.

Den store forandringsproces i A.P. Møller - Mærsk er sat i gang, efter virksomhedens mange forretningsområder har haft det svært i flere år. Omkostningerne er reduceret betydeligt, og næsten alle selskaberne i A.P. Møller - Mærsk er blandt de mest effektivt drevne i deres industrier.

Michael Pram Rasmussen bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk.

Den vigtigste skillevej i mange, mange år

Men ekstremt svære markedsforhold – særligt på containermarkedet og i olieindustrien – har hæmmet indtjeningen og begrænset væksten i de senere år. Investorer og andre iagttagere har efterlyst nye forretningsområder, der kunne bringe vækst tilbage i den danske koncern.

Da daværende topchef Nils Smedegaard Andersen i slutningen af juni blev fyret, kom det frem, at A. P. Møller - Mærsk står ved den vigtigste strategiske skillevej i mange, mange år.

Formand Michael Pram Rasmussen sagde i den forbindelse, at bestyrelsen arbejder på at »gentænke hele strukturen i A.P. Møller – Mærsk, og i dette arbejde er alt i spil«.

Præcist hvordan den nye struktur vil blive bygget op, er endnu ikke besluttet. Men som Berlingske kunne fortælle i sidste uge, tegner det til, at olieselskabet Maersk Oil, Maersk Drilling, der udlejer borerigge, og Maersk Supply Service, som forsyner olieindustrien, vil blive løftet over i et selvstændigt energi­selskab. De øvrige dele af gruppen – herunder bl.a. containerrederiet Maersk Line og havneselskabet APM Terminals – vil så i givet fald udgøre transportdelen.

jeve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen