Berlingske Business

Mærsk lander stort underskud i årets første måneder

NETHERLANDS/
Foto:

A.P. Møller - Mærsk kom ud af første kvartal med et skuffende stort underskud på 220 mio. dollar i den fortsættende forretning. Topchef Søren Skou erkender, at resultaterne er skuffende på den korte bane. Analytiker siger det bliver svært at undgå fald i aktiekursen.

Mens omsætningen overraskede i første kvartal hos A.P. Møller - Mærsk, skuffede driftsresultatet markant i forhold til forventningerne.

Det fremgår af selskabets regnskab for årets første tre måneder, der er offentliggjort torsdag morgen.

Regnskabet er det første, hvor gruppen har ændret opdelingen af forretningsområderne. Tidligere blev der rapporteret efter selskaber, som fx Maersk Line og APM Terminals. I dag er forretningen fordelt på Ocean, Logistics & Services, Terminals & Towage and Manufacturing & Others.

Skiftet sker for at skabe den globale container- og logistikvirksomhed, som er planen i den overordnede strategi.

»Det nye format afspejler, at vi er en intergreret containerfragt og logistikforretning,« siger Søren Skou, adm. direktør for A.P. Møller - Mærsk, i meddelelsen.

Topchef: Utilfredstillende resultater

A.P. Møller – Mærsk øgede omsætningen til 9,3 mia. dollar i Ocean-forretningen, hvilket var 2,2 pct. højere uden at medregne opkøbet af det tyske rederi Hamburg Süd. I området, der har fået navnet Logistics & Services steg omsætningen med 6 pct., mens Terminals & Towage voksede med 11 pct.

»I første kvartal af 2018 oplevede vi 30 pct. vækst i vores omsætning. Samtidig er integrationen af vores forretning godt i gang med en succesfuld start på sammenlægningen med Hamburg Süd og lukning af transaktionen af Maersk Oil i marts, der gav en gevinst på 2.6 mia dollar,« siger topchef Søren Skou og fortsætter:

»Imidlertid var vores resultater på den korte bane utilfredsstillende, især i den Ocean-relaterede del af vores forretning. Som svar på de nuværende udfordrende markedsvilkår implementerer vi en række kortsigtede initiativer, så vi igen bliver profitable.«

Investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet vurderer, at regnskabet for første kvartal alt i alt efterlader et skuffende indtryk. Det bliver derfor svært at undgå kursfald torsdag, påpeger han.

»At Mærsk vil iværksætte kortsigtede initiativer til at hæve indtjeningen og reducere omkostningerne, siger en hel del om de regnskabstal, som Mærsk har aflagt her til morgen. Resultatet er under det forventede, og der spores en frustration over udviklingen. Det er en frustration, som deles af investorerne,« skriver Per Hansen i et notat efter regnskabets offentliggørelse.

Mærsk-aktierne har stort set stået stille det det seneste halve år, mens aktierne i forhold til sammen tidspunkt sidste år har mistet tæt ved 18 pct. af værdien.

A.P. Møller - Mærsk fastholder forventningerne til resten af 2018 og sigter dermed fortsat efter et driftsoverskud før af- og nedskrivninger på 4-5 mia. dollar på den fortsættende forretning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen