Berlingske Business

Mærsk-konkurrent varsler rateløft på vigtig handelsrute

GERMANY HAPAG - LLOYD TUI
Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd vil fra starten af september forsøge at hæve prisen for at fragte en container fra Asien til Europa. Foto:

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd vil fra starten af september forsøge at hæve prisen for at fragte en container fra Asien til Europa med 1000 dollar per teu (tyvefodscontainer), fremgår det af en meddelelse fra selskabet.

Ruten mellem Asien og Europa har i gennem 2015 givet de store rederier hovedpine, da raterne på ruten har været i en historisk bølgedal, hvilket har gjort det svært at tjene penge.

Som svar på de lave rater har rederierne flere gange forsøgt sig med ratestigninger, hvilket dog typisk kun har slået igennem kortvarigt.

Danske Maersk Line forsøgte senest at hæve raterne per 1. august med 1000 dollar per tyvefodscontainer, hvilket gav fremgang i raterne i sidste uge.

GERMANY-ECONOMICS-TRANSPORT-HARBOUR

På ruten fra Asien til Europa steg spotprisen for at fragte en tyvefodscontainer således hele 177,2 pct. til 1109 dollar, hvilket er det højeste rateniveau siden januar.

Historien har dog tidligere vist, at raterne typisk stiger i ugerne omkring en rateforhøjelse, men så typisk har det med at falde tilbage.

I 2014 var der i gennemsnit en spotrate på Asien-Europa-ruten på 1172 dollar ifølge et indeks fra Shanghai Shipping Exchange, SCFI. Hidtil i år er snittet knap halveret.

De fleste containerrederier underskriver dog også en del længerevarende kontrakter med kunderne og er derfor typisk ikke 100 pct. eksponeret mod spotmarkedet.

CHINA SHIPPING WORLD BIGGEST CONTAINER VESSEL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen