Berlingske Business

Mærsk-konkurrent søsætter nyt rateløft på Asien-Europa

Endnu en gang går rederiet Hapag-Lloyd ud med et ønske om højere priser på at fragte containere fra Asien til Europa.

Med effekt 16. december skal prisen stige på ruten med 750 dollar per tyvefodscontainer (teu), varsler Hapag-Lloyd i en mail til sine kunder tirsdag. Det gælder alle afgange fra Fjernøsten (undtagen Japan) til Nordeuropa og Middelhavet.

Containerrederierne har kæmpet med overkapacitet gennem de seneste år, og raterne har været i store svingninger i år. Tendensen har været til konstant faldende rater, som en gang i mellem løftes markant af fælles prisstigninger blandt rederierne - for så at falde tilbage igen.

Tidligere i dag udtrykt Michael Behrendt, Hapag-Lloyds afgående topchef, skuffelse over rateudviklingen.

- Udviklingen i fragtraterne i tredje kvartal, der er højsæson for linjefart, var meget skuffende, sagde Michael Behrendt i Hapag-Lloyds kvartalsregnskab og fortsatte:

- Der har ikke været nogen aftagen i presset på fragtraterne i fjerde kvartal kvartal, som er sæsonmæssigt svagere alligevel. Den irrationelle adfærd i industrien, som endnu engang udløste et drastisk fald i raterne i oktober, er helt uforståelig, lød opsangen fra den tyske chef.

Rederierne har - ofte med Hapag-Lloyd som først ud - annonceret ratestigninger næsten hver måned siden juli. Succes 1. juli og 1. august blev dog afløst af et fejlslagent rateløft i september.

Omkring 1. november steg spotraten på Asien-Europa-ruten dog med 112 pct. til 1423 dollar per teu ifølge tal fra Shanghai Shipping Exchanges SCFI-indeks. Sidste uge var der dog igen fald at mærke, da spotraten dykkede 103 dollar, eller 7,2 pct., til 1320 dollar per teu.


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen