Berlingske Business

Mærsk-konkurrent sætter nyt kæmpeskib i drift

FRANCE-CHINA-TRADE-WOOD-FILES
I næste uge er det franske containerrederi CMA CGM klar til at sætte sit første containerskib i megastørrelsen ind på ruten mellem Asien og Nordeuropa. Foto:

I næste uge er det franske containerrederi CMA CGM klar til at sætte sit første containerskib i megastørrelsen ind på ruten mellem Asien og Nordeuropa.

Det nye containerskib, der har en størrelse på 20.600 tyvefodscontainere (teu), sejler på ruten for første gang tirsdag den 6. februar, oplyser CMA CGM i en meddelelse.

Skibet, som er opkaldt efter den franske forfatter Antoine de Saint-Exupéry, er 400 meter langt og 59 meter bredt, og den store kapacitet betyder, at det i alt kan indeholde 123 kilometer containere.

Det franske rederi lagde i marts 2015 en ordre på i alt tre skibe à 20.600 teu hos det koreanske Hanjin-værft.

Ved bestillingen af de store skibe satte CMA CGM rekord, men bare få dage efter blev den overgået, da Samsung-værftet i Sydkorea bekræftede, at det skulle bygge seks skibe for OOCL-rederiet, hver med en kapacitet på 21.100 tyvefodscontainere (teu).

23BUSMAERSK-184319.jpg

Siden har flere store rederier, heriblandt CMA CGM, meldt ud, at de har bestilt nye kæmpeskibe med plads til op mod 22.000 teu.

Brancheførende Maersk Lines var sidste år kortvarigt indehaver af verdens største containerskib, efter at det danske rederi fik leveret et skib af den nye Triple E-generation, der kan flytte omkring 20.568 teu, skriver Alphaliner.

Blot en måned efter blev rekordtitlen overtaget af rederiet OOCL, der fik leveret et containerskib på mere end 21.000 teu.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen