Berlingske Business

Mærsk-konkurrent leverer større end ventet fremgang efter opkøb

HAPAG-LLOYD-MERGER/UASC
ARKIVFOTO. Foto:

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd klarede sig bedre end ventet i 2017, hvor opkøbet af konkurrenten United Arab Shipping Company (UASC) trak op i resultaterne.

Mærsk-rivalen kommer ud af 2017 med et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 1055 mio. euro, hvilket er en stigning fra 607 mio. euro i 2016. Det viser et foreløbigt regnskab for 2017, der er offentliggjort onsdag.

Resultatet var højere end ventet, da analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet et plus på 949 mio. euro. Opkøbet af UASC blev gennemført i maj sidste år og har dermed haft effekt i lidt mere end syv måneder.

Mærsk-skibet på ret køl efter begivenhedsrigt 2017

Den stigende indtjening kommer som følge af en fremgang i volumenerne, da rederiet sidste år transporterede 9,8 mio. containere (teu) mod 7,6 mio. containere i 2016.

Samtidig lød de gennemsnitlige fragtrater på 1051 dollar mod 1036 året før, og omsætningen steg derfor til 10 mia. euro fra 7,73 mia. euro i 2016. Analytikerne havde ventet en omsætning på 9,78 mia. euro.

»Ud over en positiv udvikling i den globale containertransport og en mindre forbedring i fragtraterne var udviklingen primært drevet af opkøbet af United Arab Shipping Company,« skriver Hapag-Lloyd i regnskabet.

Hapag-Lloyd oplyser ikke forventninger til 2018 i onsdagens meddelelse. Det endelige regnskab bliver offentliggjort 28. marts.

Hapag-Lloyd-aktien stiger knap 4 pct. på børsen i Frankfurt.

19BUSMaerskCEO-Ikke-tilfred.jpg

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen