Berlingske Business

Mærsk-konkurrent leverer større end ventet fremgang efter opkøb

HAPAG-LLOYD-MERGER/UASC
ARKIVFOTO. Foto:

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd klarede sig bedre end ventet i 2017, hvor opkøbet af konkurrenten United Arab Shipping Company (UASC) trak op i resultaterne.

Mærsk-rivalen kommer ud af 2017 med et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 1055 mio. euro, hvilket er en stigning fra 607 mio. euro i 2016. Det viser et foreløbigt regnskab for 2017, der er offentliggjort onsdag.

Resultatet var højere end ventet, da analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet et plus på 949 mio. euro. Opkøbet af UASC blev gennemført i maj sidste år og har dermed haft effekt i lidt mere end syv måneder.

Mærsk-skibet på ret køl efter begivenhedsrigt 2017

Den stigende indtjening kommer som følge af en fremgang i volumenerne, da rederiet sidste år transporterede 9,8 mio. containere (teu) mod 7,6 mio. containere i 2016.

Samtidig lød de gennemsnitlige fragtrater på 1051 dollar mod 1036 året før, og omsætningen steg derfor til 10 mia. euro fra 7,73 mia. euro i 2016. Analytikerne havde ventet en omsætning på 9,78 mia. euro.

»Ud over en positiv udvikling i den globale containertransport og en mindre forbedring i fragtraterne var udviklingen primært drevet af opkøbet af United Arab Shipping Company,« skriver Hapag-Lloyd i regnskabet.

Hapag-Lloyd oplyser ikke forventninger til 2018 i onsdagens meddelelse. Det endelige regnskab bliver offentliggjort 28. marts.

Hapag-Lloyd-aktien stiger knap 4 pct. på børsen i Frankfurt.

19BUSMaerskCEO-Ikke-tilfred.jpg

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen