Berlingske Business

Mærsk-konkurrent i modvind

FRANCE-TRANSPORT-SHIPPING
Foto:

Verdens tredje største containerrederi, franske CMA CGM, har haft et udfordrende kvartal.

Det kniber i øjeblikket med at tjene penge hos Mærsk-konkurrenten CMA CGM. Det viser et netop offentliggjort kvartalsregnskab fra det franske containerrederi.

Omsætningen dykker fra 4,2 mia. dollar til 4,1 mia. dollar svarende til cirka 23 mia. kroner, hvis man sammenholder nye 3. kvartalstal med samme periode sidste år. Driftsindtjeningen (EBIT) falder kraftigt fra 541 mio. dollar til 238 mio. dollar, svarende til cirka 1,3 mia. kroner.

Udviklingen hænger sammen med, at markedet er "ekstremt volatilt," forklarer selskabet i en pressemeddelelse. Baseret på normale sæsonudsving forudser selskabet, at 4. kvartal vil byde på et ringere resultatet end det netop afsluttede 3. kvartal.

De ny tal fra CMA CGM kommer på dagen, hvor EU åbnede for en undersøgelse af mulige konkurrenceforvridende aktiviteter foretaget af en række containerrederier, der angiveligt har forvredet konkurrencen gennem prismeddelelser.

EU har ikke sat navne på, hvilke rederier, der kommer til at indgå i undersøgelsen, men verdens største containerrederi Maersk Line havde sammen med konkurrenterne CMA CGM og Hapaq-Lloyd i 2011 kontrolbesøg af EUs embedsmænd.

Maersk Line og CMA CGM fortalte desuden tidligere på året om en ny alliance kaldet P3 med italiensk-schweiziske MSC. Samarbejdet kommer til at involvere så meget som 255 skibe, inklusiv Maersk Lines 20 gigantiske, nye Triple E-skibe med plads til 18.000 containere, og vil omfatte de tre største handelsruter i verden.

Hvis konkurrrencemyndighederne i EU, USA og Kina siger god for alliancen, vil det give de tre store rederier markante fordele på omkostningssiden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen