Berlingske Business

Mærsk-konkurrent forbereder sig på køb af Singapore-selskab

FRANCE-CHINA-TRADE-WOOD-FILES
CMA CGM Jules Verne. Foto:

Det franske containerrederi CMA CGM skulle angiveligt være ved at finde penge til købet af det Singapore-baserede rederi Neptune Orient Line (NOL).

Verdens tredjestørste containerrederi er i forhandlinger med långivere om at få penge til at finansiere det potentielle overtagelsestilbud af NOL, siger kilder med kendskab til sagen til Bloomberg News.

Det franske rederi skulle være i kontakt med blandt andre BNP Paribas, HSBC Holdings og JPMorgan Chase for at få penge til at bakke et tilbud på Neptune Orient op, forlyder det fra kilderne, der ønsker at være anonyme. For der skal mange penge til at købe rederiet i Singapore. CMA CGM skal ifølge Bloomberg kunne sandsynliggøre, at rederiet rent faktisk har pengene i kassen til overtagelse af NOL, der har en markedsværdi på 2,2 mia. dollar.

FRANCE-CHINA-TRADE-WOOD-FILES

»Der ligger ikke en færdig aftale endnu, men det er op til CMA at vise, at de har finansieringen til at gå videre. Det franske rederi bør være i stand til at få nogle synergier fra opkøbet. Og så vil en konsolidering være godt for branchen«, sagde Sao Hai Lim, finansieringschef hos Baring Asset Management, tirsdag til Bloomberg.

Mens HSBC, Neptune Orient og Temasek afviser at kommentere CMA's søgen efter finansiering, lyder det fra BNP Paribas og JPMorgan, at de ikke umiddelbart kunne kommentere sagen, skriver Bloomberg.

Bliver opkøbet af Neptune Orient en realitet, vil det betyde, at det Marseille-baserede CMA CGM får konsolideret sin position på det globale containermarked, hvor der konkurreres med Maersk Line og Mediterranean Shipping Company, MSC, i en tid med overflod af skibe, faldende efterspørgsel og rekordlave priser.

SINGAPORE-SHIPPING-COMPANY-EARNINGS-NOL

Maersk Line er verdens største containerrederi, men hvis CMA CGM lykkes med at overtage NOL vil det bringe det franske rederi meget tæt på MSC, der er nummer to på den globale rangliste.

I sidste måned bekræftede NOL og rederiets kontrollerende aktionær, Temasek Holding, at der er forhandlinger i gang med CMA CGM. Det franske selskab har indtil den 7. december til at færdiggøre due diligence og forhandle et endelig tilbud på plads, skriver Bloomberg.

Temasek er et statsejede investeringsselskab i Singapore, og det ejer omkring 67 pct. af Neptune Orient, viser data indsamlet af Bloomberg.

SINGAPORE

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen