Berlingske Business

Mærsk kan se fragtrater stige efter kinesiske helligdage

Mærsk overvejer at stoppe gasproduktion i Nordsøen
Maersk Lines forventninger til 2016 lyder på et lavere resultat end i 2015, hvor rederiet hentede et plus på 1,3 mia. dollar. Foto:

Rederiet Maersk Line kan sammen med konkurrenterne konstatere, at priserne på containerfragt er steget de seneste to uger.

Prisen for at fragte en tyvefodscontainer på ruterne fra Asien til Europa, der betragtes som de vigtigste handelsruter, er steget med 8 pct. til 755 dollar. Det skriver branchemediet Journal of Commerce.

Priserne på containerfragt bliver normalt offentliggjort ugentligt, men blev ikke oplyst i sidste uge på grund af de kinesiske helligdage "Golden Week".

Mærsk

Hvis man ser på udviklingen på markedet generelt, steg raterne med 9,8 pct. i den forløbne uge, viser tal fra rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriserne på containerfragt fra Shanghai til en stribe destinationer verden over.

Fragtraterne har i 2016 været meget lave, hvor en kombination af lav efterspørgsel og for mange skibe på havet har presset priserne ned, hvilket også har afspejlet sig i rederiernes regnskaber, der har været præget af lav indtjening eller underskud.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal RB PLUS 750 millio

Efter sommerferien har der dog været bedring, idet en betalingsstansning hos det sydkoreanske rederi Hanjin har betydet et lavere udbud på markedet, hvilket set med rederiernes øjne er blevet opfattet positivt, og har medført, at priserne er steget siden august.

Maersk Lines forventninger til 2016 lyder på et lavere resultat end i 2015, hvor rederiet hentede et plus på 1,3 mia. dollar. Efter halvdelen af året viser bundlinjen et underskud på 114 mio. dollar.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen