Berlingske Business

Mærsk kæmper i krigsplagede Syrien

mærsk
Fragtmængderne til Syrien har været hårdt ramt af krigen og de sanktioner, som er blevet pålagt landet. I 2013 faldt fragtmængderne med op mod 70 procent, men steg ifølge containerhavnen Latakia med 33 procent i 2014. Foto:

Fragten af varer til Syrien er hårdt ramt af borgerkrigen i landet, men A.P. Møller-Mærsk fortsætter med at sejle ind i de syriske havne.

A.P. Møller-Mærsk fortsætter med at sejle ind i de syriske havne, selv om landet på fjerde år er ramt af borgerkrig. Fragtmængderne er faldet kraftigt, men søfarten har på det seneste fået større betydning, efter at den ekstremistiske oprørsbevægelse IS har taget kontrollen over næsten hele Syriens landegrænse.

Den urolige situation er en stor udfordring for A.P. Møller-Mærsk, der for første gang fortæller om de omfattende problemer med at drive forretning i de uroplagede lande.

Mærsk hjælp

»Syrien og Libyen er svære operationer for os. Vi fortsætter med at arbejde i landene, selv om markederne ikke er på samme niveau, som før situationen blev forværret i begge lande. Men det er meget kompliceret,« siger Mærsk-direktør Mohammad Shihab, der ud over være landechef for Syrien og Libyen også har ansvaret for den danske koncerns forretning i Egypten.

I maj erobrede IS den sidste grænsepost, som det syriske styre havde til Irak, og i juni blev grænsen til Jordan lukket.

»Den forværrede situation i Syrien medførte, at grænsen mellem Jordan og Syrien er blevet lukket, og det har ironisk nok betydet, at meget fragt, som tidligere gik over land, nu bliver transporteret over havet. Det har haft en grad af positiv effekt på Maersk Line. Men det er klart, at i det store billede er der ikke meget godt nyt,« siger Mohammad Shihab.

Mazen Nseir, administrerende direktør for Syriens vigtigste havn, Latakia, sagde i sidste måned til det kinesiske nyhedsbureau Xinhua, at efter grænsen til Jordan blev lukket, har havnen i Latakia oplevet en fremgang på otte procent.

»Vi er en kritisk grænsepost, og vi er fuldt ud klar til at importere og eksportere varer,« sagde han til nyhedsbureauet.

06BUSEGYPT-6.jpg

Mindre fragtmængder til Syrien

Fragtmængderne til Syrien har været hårdt ramt af krigen og de sanktioner, som er blevet pålagt landet. I 2013 faldt fragtmængderne med op mod 70 procent, men steg ifølge containerhavnen Latakia med 33 procent i 2014.

Mazen Nseir sagde til Xinhua, at det i øjeblikket bliver undersøgt, om havnen i Latakia kan bliver udbygget og gravet dybere, så større skibe kan komme ind i havnen, der ligger ud til Middelhavet.

Mohammad Shibab siger, at det i øjeblikket er forholdsvis sikkert for Mærsk-skibene er sejle ind i de syriske havne.

»Havnene og kystområdet er relativt set mere sikre områder. Der er ikke risiko for pirater eller den slags. Men omkostningerne er steget; blandt andet fordi vi har været nødt til at anvende mindre skibe på grund af den mindre fragtmængde,« siger Mohammad Shibab.

Han siger, at det danske containerrederi Maersk Lines mål er at beholde en uændret andel af det syriske marked.

»Vores forretning er faldet skarpt sammen med hele markedet i Syrien, og målet er at opretholde vores markedsandele,« siger Mohammad Shibab.

APM terminals i Rotterdam.

Den syriske borgerkrig blev udløst i 2011, efter at det såkaldte arabiske forår ramte flere lande i Mellemøsten. Kampene involverer en lang række forskellige aktører, som blandt andet tæller regeringshæren, oprørshæren Den Frie Syriske Hær og IS. Urolighederne har fået stor betydning for den vigtige havn i Latakia. Her lå antallet af håndterede containere om året på op mod 600.000 inden krigen, og det tal er siden faldet, så det i 2014 var på 254.000.

Også i Libyen, et andet uroplagede land, forsætter A.P. Møller-Mærsk med at drive forretning. Ligesom i Syrien er der flere fraktioner, der kæmper om magten. I Libyen har IS udnyttet et politisk vakuum i de senere år, efter at kampe mellem to rivaliserende regeringer var kørt fast. I landet har en del islamis­tiske grupper, som i 2011 var med til at vælte den forhenværende diktator, Mohammad Gadaffi, allieret sig med IS.

For A.P. Møller-Mærsk medfører det et meget svingende marked.

GERMANY HAPAG - LLOYD TUI

»Markedet i Libyen er meget volatilt. Der er år, hvor det kan vokse med 50 procent og falde skarpt igen. Men i øjeblikket må vi sige, at retningen peger nedad,« siger Mohammad Shibab.

Med aktiviteter over hele verden er A.P. Møller-Mærsk vant til at operere i uroprægede lande. Tilbage i 2003 måtte den danske virksomheds havneselskab APM Terminal trække sig ud af den irakiske containerhavn Khur Az Zubair efter store demonstrationer mod selskabet på havneområdet. Sidste år begrænsede Maersk Oil sine olieoperationer i den irakiske del af Kurdistan, efter at soldater fra IS havde erobret områder tæt ved.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen