Berlingske Business

Mærsk holder vejret forud for amerikansk-kinesisk topmøde

franck
Arkivfoto. Ifølge investeringsdirektør i Formuepleje, Henrik Franck, skal man forvente en negativ markedsreaktion, hvis relationen mellem Donald Trump og Xi Jinping bliver fjendtlig. Foto:

Ifølge investeringsdirektør i Formuepleje, Henrik Franck, skal man forvente en negativ markedsreaktion, hvis relationen mellem Donald Trump og Xi Jinping bliver fjendtlig.

Fredag ventes den amerikanske præsident, Donald Trump, og Kinas præsident, Xi Jinping, at diskutere, hvordan man inddæmmer atomtruslen fra Nordkorea. Udfaldet af de diskussioner kan have store konsekvenser for handelsklimaet mellem de to stormagter. Maersk Groups topchef, Søren Skou, frygter en koldere temperatur i form af sanktioner, der ikke gavner verden.

Det skriver dagbladet Børsen.

Ifølge investeringsdirektør i Formuepleje, Henrik Franck, skal man forvente en negativ markedsreaktion, hvis relationen mellem Donald Trump og Xi Jinping bliver fjendtlig. Stabiliteten på de finansielle markeder står for skud, hvilket vil påvirke den globale økonomis udvikling.

Hos Maersk Group frygter man Henrik Francks prognose. Søren Skou vil ikke gisne om de mulige konsekvenser af topmødet i Florida, men understreger, at protektionistiske tiltag ikke er en god ting for verden.

»Vi har den klare holdning, at den globale handel gør os alle sammen rigere og skaber økonomisk vækst snarere end det modsatte«, siger Søren Skou til dagbladet Børsen.

Hos Mærsk regner man ikke med, at den globale handel vokser med mere end det globale bruttonationalprodukt, hvilket svarer til omkring 3 pct. om året. Alligevel vil det gamle danske rederi gerne tage markedsandele og »vokse med mere end 3 pct.«

1sektion

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen