Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Mærsk higer efter afklaring om gyldent oliefelt

AFS
Overskrift
Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen lægger ikke skjul på, at han gerne ser en hurtig afklaring i forhold til, om det danske selskab får lov til at fortsætte som operatør på det store Al-Shaheen-felt i Qatar, hvor Mærsk siden 1992 har hentet store mængder olie. Foto:
as
Overskrift
Maersk Line er næsten klar til at sætte de sidste underskrifter på de længe ventede nye skibsbestillinger. ARKIVFOTO. Foto:
vdsa
Overskrift
Den lave oliepris har i første omgang været en stor gevinst for A.P. Møller Mærsk, men har også den konsekvens, at selskabet har igangsat en række spareprogrammer, der skal høste bredt i koncernen. Foto:
MAERSK-RESULTS/
Overskrift
Foto:
 

Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen lægger ikke skjul på, at han gerne ser en hurtig afklaring i forhold til, om det danske selskab får lov til at fortsætte som operatør på det store Al-Shaheen-felt i Qatar, hvor Mærsk siden 1992 har hentet store mængder olie.

A.P. Møller Mærsk er blevet placeret i en grim venteposition af det store statsejede Qatar Petroleum, som i sidste uge meldte ud, at det danske selskab ikke kan tage for givet, at det kan fortsætte med at operere på Al-Shaheen-feltet, der har været en guldgrube for Maersk Oil siden 1992. Olien fra Qatar står alene for omkring 40 pct. af Maersk Oils samlede årlige olieproduktion.

Qatar Petroleum har overraskende for mange valgt at sende oliekoncessionen i udbud i stedet for automatisk at forlænge samarbejdet med Maersk Oil, der sidder på kontrakten frem til 2017.

09busMaersk-oil-Cover.jpg

Topchef Nils Smedegaard Andersen lægger ikke skjul på, at han håber at få en afklaring hurtigst muligt. A.P. Møller Mærsk kan i værste fald blive tvunget til at ændre hele sin strategi for olieforretningen.

»Foreløbig har vi ikke fået nogen indikation fra Qatar om, hvilken tidshorisont der er sat på det. De har meddelt, at de vil sende det i udbud, det afventer vi så. Alle indikationer, vi får fra Qatar, er, at man er meget tilfreds med vores indsats dernede, og at man gerne fortsat ser os som operatør. I tider med transparens og den slags ting må man jo have forståelse for, at de har valgt at sende det i udbud. Det accepterer vi selvfølgelig,« siger Nils Smedegaard Andersen på en telekonference onsdag morgen.

Mærsk-topchefen lægger ikke skjul på, at det er en kæmpe streg i regningen for det danske selskab, hvis kontrakten skulle ende i hænderne på en anden operatør.

»Hvis vi mod forventning ikke skulle blive forlænget i Qatar, så vil vi jo selvfølgelig gerne have det at vide så hurtigt som muligt, så vi kan flytte vores investeringer over til andre aktiviteter. Det er klart, at hvis vi går ud af Qatar i 2017, vil det selvfølgelig på den korte bane påvirke vores produktionsvolumen ganske betydeligt. Det kan vi jo ikke lige gå ud at omstille til noget andet på den korte bane. Så selvfølgelig må det have konsekvenser for virksomheden, men det må vi jo leve med og indrette os på,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen