Berlingske Business

Mærsk Hellas: "Vi har ikke tabt én euro i Grækenland"

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez
Stram risikostyring og derved en ofring af forretningsvolumen betyder, at Mærsk Hellas ikke har tabt penge i Grækenland. Foto:

Stram risikostyring og derved en ofring af forretningsvolumen betyder, at Mærsk Hellas ikke har tabt penge i Grækenland.

Maersk Hellas' topchef, Michalis Viridis, understreger, at selskabet "som den eneste spiller i den maritime industri i Grækenland hidtil ikke har tabt én eneste euro på kunder, siden krisen begyndte i 2008". Det skyldes ifølge topchefen en stram risikostyring og derved en ofring af forretningsvolumen.

Det skriver Børsen.

Center for European Reform slår fast, at den nye græske regering betyder "stor usikkerhed" for resten af eurozonen og ligesom i 2012 eksisterer der nu en "forståelig frygt" for, at Grækenland som det første land forlader valutasamarbejdet.

Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Borerplatforme. Billeder fra

For Mærsk Hella er situationen dog knap så drastisk, og Michalis Viridis spår ikke det store drama i forbindelse med den nye regerings forhandlinger med europartnerne.

- Som gruppe har Mærsk udstrakt erfaring med at drive forretning i lande med store valutaudsving. Nogle markeder har betydeligt større udfordringer end Grækenland, siger topchefen til Børsen.

Gennem en stram risikostyring har Mærsk Hellas således ikke tabt penge på én eneste kunde, men forsigtigheden har alligevel kostet selskabet, da det har holdt sig fra en række forretninger.

- Nogle udenlandske leverandører har krævet betaling på forhånd fra græske kunder, og det ramte selvfølgelig også vores forretning. Importen er faldet med 20 pct. siden 2008, men til gengæld er græsk eksport steget med 60 pct., siger Viridis til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen