Berlingske Business
13:13Storm lukker hollandsk lufthavn og aflyser fly i Danmark

Mærsk har samlet 4.000 flygtninge op i Middelhavet

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea
Over 4.000 flygtninge fra Syrien, Irak og flere afrikanske lande er blevet samlet op i Middelhavet af skibe fra A.P. Møller - Mærsk inden for det seneste halvandet år. Foto:

A.P. Møller - Mærsk har samlet 4.000 flygtninge op i Middelhavet inden for det seneste halvandet år. Topchef Nils Smedegaard Andersen håber på en politisk løsning på de svære forhold i Middelhavet.

Over 4.000 flygtninge fra Syrien, Irak og flere afrikanske lande er blevet samlet op i Middelhavet af skibe fra A.P. Møller - Mærsk inden for det seneste halvandet år. Forholdene ombord på de overfyldte flygtningeskibe har været voldsomme for den danske virksomheds søfolk, der er utrænet i de specielle redningsaktioner. Nils Smede­gaard Andersen, topchef i A.P. Møller - Mærsk, håber på en politisk løsning.

Smedegaard siger, at de tragiske situationer, som skibene kommer ud til, har virket voldsomme for mange af de søfolk, som har deltaget i redningsaktionerne.

»Det værste for vores søfolk er de ting, som de har været udsat for, når de er ude ved et flygtningeskib, som synker. Der kan ligge døde mennesker i vandet, og det er vores folk ikke trænet til. Det er forfærdelige forhold, og vi skal i nogle tilfælde give vores søfolk psykologisk hjælp,« siger Nils Smedegaard Andersen til Berlingske.

til BBM f Nils Smedegaard Andersen

Indtil videre har de to A.P. Møller - Mærsk-ejede rederier Maersk Line og Maersk Tankers samlet over 4.000 flygtninge op i 2014 og 2015. Af dem er 1.500 reddet i år.

»Det er naturligvis vanskeligt for os, fordi det betyder, at skibene skal afbryde deres rejse og aflevere flygtningene på fastlandet,« siger Smedegaard Andersen.

De ofte overfyldte flygtningeskibe kan i nogle tilfælde have flere hundreder mennesker ombord. I maj i år måtte containerskibet Maersk Alexander for eksempel samle 203 flygtninge op i Middelhavet. I de situationer skal besætningerne hjælpe med mad, vand, indkvartering, medicinsk behandling, og de skal håndtere de mange mennesker, der pludselig er ombord. Typisk har et container- eller et tankskib en besætning på 20-25 personer, og derfor kan der ved nogle redningsaktioner være op mod ti gange flere flygtninge på skibene end størrelsen på besætningen.

Det værste for vores søfolk er de ting, som de har været udsat for, når de er ude ved et flygtningeskib, som synker. Der kan ligge døde mennesker i vandet, og det er vores folk ikke trænet til.

Nils Smedegaard Andersen, topchef i A.P. Møller - Mærsk
DEL CITAT

Når skibene tager flygtninge ombord, er der en række sikkerhedshensyn, som besætningerne skal forholde sig til. Blandt andet kan der være en risiko for, at der er bevæbnede menneskesmuglere med på skibene. Det er ikke sket på nogle af Mærsks skibe, men besætningerne er instrueret om at visitere alle. Samtidig vil der efter flygtningene er taget ombord kun være én adgang til det område på skibene, hvor besætningen bor.

Skal løses politisk

Smedegaard Andersen vil ikke sige, hvad han selv mener om den øjeblikkelige situation, hvor flygtninge og migranter strømmer til Europa.

»Det er et spørgsmål I må stille til politikerne. Jeg har selvfølgelig mine private synspunkter, men det synes jeg ikke kommer folk ved. Men jeg kan sige, at det er en kæmpe tragedie, som skal løses politisk,« siger Nils Smedegaard Andersen.

mæ

I A.P. Møller - Mærsk er det primært de mindre såkaldte feedersskibe, som har været involveret i redningsaktionerne. De har blandt andet faste ruter til havne i Libyen med fragt, der enten ankommer eller skal videre til de største containerskibe, der sejler mellem verdensdelene.

Danmarks Rederiforening oplyser, at udover containerrederiet Maersk Line og tankrederiet Maersk Tankers har danske rederier, som Torm, Norden og Nordana også deltaget i redningsaktioner i Middelhavet.

EU har siden november 2014 arbejdet med den såkaldte operation Triton, hvor en række EU-lande bidrager med skibe og overvågningsfly, der skal hjælpe med at redde de mange flygtninge og migranter.

»Vi er tilfredse med, at man fra EUs side har udvidet operation Triton med redningsoperationer og redningsfartøjer. Men vi må konstatere, at handelsfartøjer stadigvæk bliver kaldt og deltager i redningsoperationer, men også hvor de bliver bedt om at holde øje med situationen og overvåge flygtningebåde,« siger Maria Bruun Skipper.

Rederiforeningen oplyser, at der i 2015 har været 14 episoder, hvor danske handelsskibe har været involveret. I hele 2014 var der 12 episoder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen