Berlingske Business

Mærsk: Hamburg Süd planlægger at skære hver niende i Tyskland

VENEZUELA-SHIPPING/
Mærsk har lovet at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handlen gennemføres endeligt. Den afventer fortsat godkendelse fra myndighederne i blandt andet Kina og Sydkorea, men rederiet venter selv at have alt på plads inden udgangen af 2017. Foto:

Omkring hver niende stilling i Hamburg Süds organisation i Tyskland kan forsvinde, når containerrederiet overtages af danske Maersk Line.

Det skriver shippingavisen Tradewinds på baggrund af interne dokumenter fra det tyske rederi.

Hamburg Süd er ved at blive købt af Mærsk-koncernen i en handel til 3,7 mia. euro (27,5 mia. kr.), og når de to rederier smelter sammen, forudses der 350 til 400 mio. dollar (2,2 til 2,5 mia. kr.) i årlige besparelser fra synergieffekter på driften med start i 2019.

De beløb skal primært findes ved at optimere rederiernes samlede rutenetværk samt via bedre udnyttelse af kapaciteten i de Mærsk-ejede havne i divisionen APM Terminals.

(FILE) GERMANY TRANSPORT MAERSK HAMBURG SUED

Men der er altså også lagt op til besparelser på landjorden, viser dokumenterne. Ud af 1015 faste Hamburg Süd-stillinger i Tyskland skal 131 skæres væk, mens der bliver skabt 19 nye. Det svarer til en nettoreduktion på 11 pct.

»Faktum er, at Hamburg Süds forretningsmodel vil føre til et lavere personalebehov end tidligere,« skriver rederiet ifølge Tradewinds og uddyber:

»Det betyder ikke nødvendigvis, at der vil være nedskæringer med det samme. Den nye forretningsmodel og de skitserede konsekvenser skal nærmere ses som basis for yderligere diskussioner og forhandlinger i udvalgene.«

Planerne er fortsat at lade Hamburg Süd sejle videre som et separat selskab med eget varemærke og identitet. Men der skal høstes synergier ved at slå visse funktioner sammen med Mærsks eksisterende organisation.

UASC-M-A/HAPAG LLOYD

Mærsk har lovet at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handlen gennemføres endeligt. Den afventer fortsat godkendelse fra myndighederne i blandt andet Kina og Sydkorea, men rederiet venter selv at have alt på plads inden udgangen af 2017.

Hamburg Süd omsatte for 6,2 mia. dollar i 2016, og Maersk Line har varslet, at det skal løftes til 10 mia. dollar over tid. Til sammenligning havde de lyseblå Mærsk-skibe en samlet omsætning på knap 21 mia. dollar på containerfarten sidste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen