Berlingske Business

Mærsk forventer fortsat at være ude af olien inden udgangen af 2018

Mærsk-skibet på ret køl efter begivenhedsrigt 2017
Foto:

Der bliver arbejdet hårdt i kulisserne på at finde nye ejere for Mærsks tilbageværende olieaktiviteter, og det er fortsat planen at arbejdet skal være afsluttet inden udgangen af 2018.

Det er meldingen fra A.P. Møller-Mærsk oven på årsregnskabet for 2017, der viste et milliardunderskud i de tilbageværende olieforretninger.

»Vi har nu både klassificeret både Maersk Drilling og Maersk Supply Service som ophørende aktivitet, og det gør man jo, når man tror på at kunne finde en løsning inden for 12 måneder.«

»Det er vores håb og forventning, at vi når året er gået, så er vi en fokuseret container-, havne- og logistikvirksomhed,« siger administrerende direktør Søren Skou.

I 2017 viste Mærsks olieaktiviteter et underskud på 970 mio. dollar, hvilket var en forbedring fra et minus på 1428 mio. dollar året før. Begge år har været præget af store nedskrivninger og svære markedsforhold som følge af en lav oliepris.

Mærsk A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Lav oliepri

Mærsk har i løbet af 2017 solgt olievirksomheden Maersk Oil til franske Total og rederiet Maersk Tankers til Maersk Holding.

Maersk Drilling blev i Berlingske Business for nyligt kædet sammen med et salg til Maersk Holding, der sammen en unavngiven industripartner angiveligt skulle være klar til at købe selskabet.

Derudover mangler selskabet at finde en løsning for det mindre selskab Maersk Supply Service, der betjener offshore-industrien med sine forskellige services.

Når de to salg er faldet på plads, vil Mærsk dog ikke være helt ude af olien, da en del af betalingen for salget af Maersk Oil var en aktiepost på 3,76 pct. i Total.

Beslutningen om at gå ud af olie blev taget i 2016, hvor Mærsk gjorde det klart, at man fremover ville satse 100 pct. på transport- og logistikområdet.

23BUSMAERSK-184319.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen