Berlingske Business

Mærsk fastholder grønt mindset trods containerkrig

til BBM f Nils Smedegaard Andersen
»Vi er en ansvarlig virksomhed. Derfor går vi forrest, og så tager vi risikoen for, at det koster os noget afkast,« siger topchef i A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, til Børsen. Foto:

Mærsks shippingforretning er særdeles udfordret, hvilket fredagens overraskende store nedjustering af forventningerne også var udtryk for. Det ændrer dog ikke på den langsigtede satsning om at være et grønt rederi.

Det skriver Børsen.

- Vi er en ansvarlig virksomhed. Derfor går vi forrest, og så tager vi risikoen for, at det koster os noget afkast, siger topchef i A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, til Børsen.

Nils Smedegaard

Mærsk har i en årrække satset på energibesparelser, herunder slowsteaming, hvilket indebærer at sejle langsomt for at mindske den reelle kapacitet. Men når bunkerprisen som nu er lav, mindsker det fordelen ved energibesparelser markant.

Selvom den grønne profil ikke nødvendigvis er vejen til at større afkast, er det visionen, som topchefen agter at følge. Og med tiden tror og håber han, at en global C02-afgift vil blive en realitet, og til den tid vil Mærsk stå med en vigtig konkurrencemæssig fordel, vurderer rederichefen.

mærsk line

- På sigt er vi ret overbeviste om, at det er en vigtig ting, for vi forventer, at der bliver lagt skat på CO2-udledninger. I en ideel verden ville vi gerne have en global ensartet CO2-afgift på skibsfart, tilføjer topchefen over for avisen.

TV: Det er en bet for Smedegaard

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen