Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Mærsk får betinget godkendelse til Hamburg Süd-køb i Sydkorea

GERMANY TRANSPORT
Arkivfoto: Maersk Lines køb af containerrederiet Hamburg Süd er kommet et stort skridt tættere på at blive til virkelighed. Myndighederne i Sydkorea har nemlig givet deres velsignelse til opkøbet - dog med betingelser. Foto:

Maersk Lines køb af containerrederiet Hamburg Süd er kommet et stort skridt tættere på at blive til virkelighed. Myndighederne i Sydkorea har nemlig givet deres velsignelse til opkøbet - dog med betingelser.

Sydkoreas konkurrencekontor, FTC, har nemlig krævet, at Maersk Line og Hamburg Süd skal trække sig ud af deres rederialliancer på ruter fra Fjernøsten til og fra Mellemamerika, Caribien og den sydamerikanske vestkyst. Det skriver Bloomberg News og nyhedsbureauet Yonhap.

Tidligere i november fik Maersk Line også en betinget godkendelse i Kina, som også afhang af, at rederierne trak sig fra visse samarbejdsaftaler - også fra Fjernøsten til forskellige dele af Sydamerika.

Og i månedens løb er der også kommet grønt lys fra myndighederne i Colombia, oplyser Maersk Line til Ritzau Finans. Dermed er alle eksterne forhindringer ryddet af vejen for opkøbet, som ventes gennemført inden udgangen af året, når alle indbyrdes betalinger og kontrakter mellem A.P. Møller-Mærsk og sælgeren, Oetker-gruppen, er på plads.

VENEZUELA-SHIPPING/

Maersk Line annoncerede købet af Hamburg Süd i december 2016 og afslørede senere købsprisen på 3,7 mia. euro (27,5 mia. kr.).

Købet skal gøre Mærsk-rederiet, der i forvejen er verdens største med en markedsandel på 16,7 pct. ifølge Alphaliner, endnu større og dermed endnu bedre rustet i konkurrencen med rivaler som MSC, CMA CGM, Cosco og Hapag-Lloyd.

Hamburg Süd har 2,6 pct. af verdensflåden, og det samlede rederis kapacitet på 19,3 pct. vil derfor give et forspring på næsten 5 pct.point til næststørste spiller.

RUSSIA-ECONOMY/

Efter købet vil Maersk Line finde årlige besparelser på 350 til 400 mio. dollar ved at optimere de to rederiers respektive netværk, ved at i højere grad benytte Mærsk-ejede havne samt ved at slå visse funktioner på landjorden sammen.

Hamburg Süd, der omsatte for 6,2 mia. dollar i 2016, skal dog efter planen sejle videre under eget navn og farver samt med fortsat hovedsæde i det nordtyske.

Mærsk vil offentliggøre flere detaljer om købet på en kapitalmarkedsdag i februar i København.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen