Berlingske Business
14:04Novo-fonden øger ejerandelen i Orphazyme

Mærsk er tæt på at lukke Hyundai ind i folden

MAERSK-RESULTS/
Verdens største containerskib. Foto:

Samtalerne mellem Mærsks containerrederi, Maersk Line, og koreanske Hyundai Merchant Marine (HMM) ser ud til at have båret frugt.

Parterne har netop underskrevet en hensigtserklæring om at lukke HMM ind i 2M-alliancen, som i forvejen består af Maersk Line og MSC, branchens to største rederier, der driver en række fragtruter sammen ved at dele plads på hinandens skibe.

Det bekræfter en talsmand fra Maersk Line over for Ritzau Finans, efter at den koreanske udviklingsbank, KDB, tidligere fortalte om nyheden til Bloomberg News. KDB har været stærkt involveret i restruktureringen af det tidligere hårdt gældspressede HMM, som dog nu meldes i bedre gænge.

Pix: Mærsk

Ambitionen er, at det nye rederi indtræder i 2M fra april 2017, men de endelige vilkår skal stadig forhandles på plads, og der er intet garanteret i hensigtserklæringen.

Parterne bekræftede i første omgang den 23. juni, at de var i forhandlinger om at slå sig sammen. HMM stod alene tilbage efter en nylig omrokering i de store alliancer i branchen, og det koreanske rederi var interessant for 2M på grund af dets geografiske fodaftryk.

»Inklusionen af HMM i 2M vil for eksempel give os udvidet dækning og et stærkere produkt i handlen på tværs af Stillehavet,« lød det fra 2M i forbindelse med de første forhandlinger.

117for

Analysehuset Seaintel har også bekræftet analysen og regnet sig frem til, at 2M potentielt kan øge sin markedsandel betragteligt til omkring 24,3 pct. fra 13,2 pct. på ruter fra Asien til USA's vestkyst.

Andre har forudset, at partnerskabet kan munde ud i, at Maersk Line ender med at købe HMM for at bevare sin position som markedets største spiller - det afviser det danske rederi dog at spekulere i offentligt.

HMM er verdens 14. største containerrederi med omkring 2,1 pct. af den totale skibskapacitet. Til sammenligning har Maersk Line og MSC henholdsvis 15,3 pct. og 13,5 pct. ifølge en opgørelse fra Alphaliner.

Ny topchef

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen