Berlingske Business

Mærsk er kongerne af shippingverden

tres
De tre danskere, som er kåret, er A.P. Møller-Mærsks øverste chef Nils Smedegaard (i midten), Søren Skou - adm. direktør for containerrederiet Maersk Line (til højre) - og Kim Fejfer, der leder gruppens havnedel APM Terminals (til venstre).

Smedegaard og to andre topdirektører i A.P. Møller- Mærsk er shippingbranchens mest magtfulde. Centrale politiske aktører i Kina, i Saudi Arabien og USAs præsident Barack Obama må finde sig i at være længere nede på listen. Margrethe Vestager er nummer 77.

Tre af de øverste topdirektører i A.P. Møller-Mærsk er de mest magtfulde i shippingverden. Det viser den årlige og meget prestigefyldte opgørelse fra shippingmagasinet Lloyd's List, der sidste år havde Xi Jinping, generalsekretæren for Kinas kommunistparti, som den mest magtfulde.

vv

De tre danskere, som er kåret, er  A.P. Møller-Mærsks øverste chef Nils Smedegaard, Søren Skou - adm. direktør for containerrederiet Maersk Line - og Kim Fejfer, der leder gruppens havnedel APM Terminals.

"Mærsk har fortsat med at vise den form for kvalitet, som har fremhævet dem fra resten af shippingverden," skriver Lloyd's List i begrundelsen.

Lloyd's List fremhæver, at A.P. Møller-Mærsk har været hurtige til at håndtere det pressede shippingmarked og har formået at tjene mere end markedet har lagt op ill. Shippingbladet mener også, at det danske selskab også går forrest ved at være mere oplysende end hvad der er normalt blandt verdens rederier.

14BUSM-rsk-2-094537.jpg

De tre er udnævnt samlet og rykker en plads op fra sidste års andenplads, hvor det var Smedegaard og Skou, som repræsenterede den danske shippingkoncern. I år er det Saudi Arabiens magtfulde olieminister Ali al-Naimi, der har siddet 20 år på posten, som er nummer to. Han har sparet verdens rederier for enorme milliardbeløb, fordi Saudi Arabien og resten af oliekartellet OPEC  ikke vil begrænse olieproduktionen, selvom olieprisen er faldet drastisk.

Kina er i 2015 repræsenteret i toppen af listen med Xu Linang, som sandsynligvis bliver manden, som fremover skal lede det kommende kinesiske storrederi Cosco Shina Shipping, der bliver dannet af en netop vedtaget fusion mellem to af Kinas største rederier. USAs præsident Brack Obama må nøjes med en 11. plads.

De næste danskere på listen er et stykke fra Mærsk-toppen. På en plads som nummer 77 findes Margrethe Vestager, De Radikales EU-kommissær for konkurrence. Hun deler pladsen med en anden EU-kommisær Violeta Bulc, der er transportkommisær i det europæiske samarbejde.

Jørn Hinge, adm. direktør i United Arab Shipping Company er den sidste dansker på listen som nummer 87.

BRAZIL NEW YEAR

Andre interessante er den schweiziske  Aponte-familie, som står bag MSC, der er nummer to på containermarkedet, og er nummer seks på listen. Maersk Line er verdens største containerrederi med en omsætning på 190 mia. kr. APM Terminals er et af verdens største havneselskaber og  har havne i 56 forskellige lande.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen