Berlingske Business

Mærsk er klar til opkøbsjagt

pix
Administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen er klar til at gå på opkøb. Arkivfoto. Foto:

Efter fem år med mange frasalg - ikke mindst aktierne i Danske Bank og Dansk Supermarked - har Mærsk-ledelsen nu kikkerten og pengepungen fremme og er klar til at købe ind.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at A.P. Møller-Mærsk er mere køber end sælger for tiden, når det gælder selskaber og aktiver.

- Vi mener, at med den måde vores selskaber drives lige nu, er vi faktisk klar til at gå ud og overtage selskaber på de områder, hvor vi mener, at der er gode muligheder, siger administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen onsdag på kapitalmarkedsdagen i København.

- Det betyder ikke, at vi vil bevæge os ind på nye områder, men på de områder vi er i i dag, mener vi, at der er interessante muligheder.

Mærsk-topchefen nævner blandt andet Maersk Oil, der i længere tid har erklæret sig klar til at udbygge porteføljen med "inorganisk vækst" - ikke mindst fordi mange olieselskaber over det seneste halvandet år har mærket presset fra den faldende oliepris.

q

Især Nordsøen er interessant for selskabet at kigge nærmere på, har Maersk Oil-chef Jakob Thomasen tidligere pointeret.

Men der kan også være andre områder, for eksempel havneforretningen APM Terminals, der tirsdag gennemførte et større køb.

Opkøb er et af fire strategiske tiltag på vækstområdet. Også et fastholdt investeringsniveau, øget markedsandel i containerrederiet Maersk Line samt et sats innovation er en del af Mærsk-ledelsens plan, fremgår det på kapitalmarkedsdagen.

01BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen