Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Mærsk er klar til at stoppe salg af udtjente skibe

Tirsdag - Mærsk
Tirsdag kom det frem, at Mærsk ikke længere vil sælge udtjente skibe til andre. Foto:

Mærsk vil ikke længere sælge udtjente skibe til andre.

Affæren med olieskibet "North Sea Producer", som efter 32 års tjeneste for Mærsk bliver hugget op under kritisable forhold i Bangladesh, får det danske rederi til at lægge kursen om. Det skriver Politiken tirsdag.

Hvis der ikke er økonomi i at sejle videre med skibet, vil Mærsk selv tage ansvaret for at få det skrottet. Selskabet vil sikre, at det sker efter Mærsks egne regler for, hvordan skibe kan ophugges forsvarligt.

Det fremgår af et dokument, som Mærsk har fremlagt for Politiken.

18BUSM-rsk-ophug-162058.jpg

Mærsks regler om ophugning af skibe er en 37 sider lang tryksag. Den tager højde for arbejdernes sikkerhed, miljøet og risikoen for korruption.

Når ophugningen foregår på åben strand, som det sker i blandt andet Indien og Bangladesh, hvor skibe parteres med håndkraft af arbejdere uden sikkerhedsudstyr, er risikoen for alvorlige arbejdsulykker stor.

Alene i år er 17 arbejdere på Chittagong-stranden i Bangladesh dræbt under arbejdet med at skrotte skibe. Samtidig bliver havet forurenet af olie og giftstoffer fra skibet.

The Maersk's Triple-E giant co

Under de forhold er arbejdere i Bangladesh netop nu ved at partere "North Sea Producer". Skibet var i Mærsks tjeneste, indtil det i april i år blev solgt og i august dukkede op på stranden i Bangladesh.

Mærsk har afvist at give Politiken indblik i den klausul, som fulgte med salget af det udtjente olieskib. Men firmaet erkender, at den ikke er stærk nok til at hindre det, der nu sker med "North Sea Producer".

Som direkte konsekvens har Mærsk indført nye regler. Når Mærsk sælger et skib, skal værdien af at sejle videre med skibet holdes op mod den mulige nettofortjeneste ved at skrotte det.

fre - 20161015203328369_org.jp

Hvis skibet er så udtjent, at den mulige økonomiske gevinst ved at sejle videre med det er mindre end 25 procent af skrotværdien, vil Mærsk efter de nye regler slet ikke sælge det, men beholde det.

Derefter vil Mærsk selv tage ansvaret for, at skibet bliver skrottet efter firmaets egne omfattende regler, fremgår det af svar fra konglomeratet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen