Berlingske Business

Mærsk Drilling snublende tæt på alt udsolgt

pix-Maersk Drilling
Foto:

A.P. Møller – Mærsks datterselskab Maersk Drilling har netop skrevet under på en kontrakt med DONG Energy, der bringer Drilling snublende tæt på at kunne melde alt udsolgt for 2013.

Efter underskriften, der sender Maersk Resolve på arbejde for DONG Energy i ni måneder i den danske del af Nordsøen, mangler kun en udnyttelse af en eksisterende option for Maersk Convincer af Petronas. Optionen løber fra slutningen af 2013 og en eventuel udnyttelse bør derfor være lige på trapperne.

pix-maerskdrilling

»Vi mangler ikke meget for at kunne melde udsolgt for 2013, men det gør vi først, når vi måtte få en endeligt underskrevet kontrakt for Maersk Convincer,« siger chef for Strategy & Relations hos Maersk Drilling, Michael Harboe-Jørgensen.

Han oplyser, at en option typisk skal kaldes 6-12 måneder, før den skal påbegyndes. Dermed bør der ikke gå lang tid, inden datterselskabet kan sætte den sidste streg i bogen for 2013. Michael Harboe-Jørgensen understreger dog, at det svinger fra kontrakt til kontrakt og marked til marked.

»Så man kan godt holde øjnene åbne, men noget endeligt kan vi ikke sige endnu,« siger han.

Maersk Resolves ordre hos Dong Energy ligger forud for en allerede tegnet kontrakt med Dong for riggen, der løber frem til midten af 2016. Dagsraten ligger lidt over 200.000 dollar om dagen for den nye kontrakt mod lidt over 197.000 dollar om dagen for den eksisterende kontrakt.

Det er en fornuftig pris for datterselskabet ifølge Michael Harboe-Jørgensen, og dagsraten ligger lidt over de nuværende rater for søsterriggene Resolute og Resilient.

Maersk Drilling opererer 17 borerigge og har tre rigge samt fire boreskibe under levering. Datterselskabet, der i 2012 omsatte for 1889 mio. dollar med et nettoresultat på 359 mio. dollar, har en målsætning om at nå 30 rigge og et nettoresultat, NOPAT, på 1 mia. dollar inden 2018.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen