Berlingske Business

Mærsk-direktør om skandale-ophugning i Bangladesh: »Vi blev snydt«

NSP
Her ligger det engang Mærsk-ejede skib North Sea Producer på en strand i Bangladesh, mens arbejdere uden faldsikring er på vej op ad skibets side. Foto:

Et tidligere Mærsk-ejet skib blev ophugget på en strand i Bangladesh til stor kritik af det danske rederi. Adm. direktør Søren Skou mener, at man havde afdækket sig og føler sig snydt af skibets køber.

Omtalemæssigt var det bestemt ikke den bedste dag for Mærsk, da Politiken, TV2 og det undersøgende medie Danwatch kunne afsløre, at skibet North Sea Producer lå på en strand i Bangladesh for at blive hugget op.

Skibet var ejet af Mærsk og en samarbejdspartner, men var solgt videre til at andet selskab, der altså nu var ved at skrotte skibet under stærkt kritisable arbejdsforhold. Ophugningen var et tema, da en række bankanalytikere i dag spurgte ind til A.P. Møller - Mærsks regnskab for tredje kvartal, og Søren Skou lagde ikke fingre imellem, da han omtalte skibets nye køber.

fre - 20161015203328369_org.jp

»Salgskontrakten indeholdt klausuler om, at skibber skulle skrottes i overensstemmelse med Hong Kong-konventionen (der sikrer ordentlige forhold på ophugningsværfter, red.),« lød det fra Skou, »Uheldigvis levede køberen ikke op til den forpligtigelse, og vi endte med at se skibet i Bangladesh til vores store misfornøjelse. Vi blev snydt, men vi har lært af det, og vi må gøre et bedre arbejde med det juridiske fremadrettet.«

Mærsk har også fået kritik for at ville ophugge sine skibe på Alang-stranden i Indien, hvis arbejdsforhold er blevet bedre, men stadig har mangler. Denne beslutning holder Søren Skou fat i, fordi Mærsk ifølge ham vil hjælpe med at forbedre arbejdsmiljøet for de mange arbejdere på stranden.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

»Vi mener, at det som verdens største rederi er bedre at gøre noget, end det er at blive væk og efterlade 10.000 til sig selv og berøve dem deres levebrød. Så vi vil fortsætte med at ophugge på Alang, hvis værfterne lever op til Hong Kong-konventionen,« sagde Søren Skou.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen