Berlingske Business

Mærsk-chef til medarbejdere: Vi skal finde ny vækst

Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen verdens største skib p
A. P. Møller-Mærsks nye topchef Søren Skou Foto:

Olie- og shippingkoncernen er tvunget til at vokse mere end det sker i dag, understreger Søren Skou blot får uger, inden den længe ventede strategiplan fra den store virksomhed.

Den helt store opgave er at få væksten tilbage i A.P. Møller-Mærsk. Søren Skou, nyudnævnt topchef, skriver i koncernens interne medarbejderblad, at A.P. Møller-Mærsk skal finde en løsning på, hvordan omsætningen igen kan begynde at stige.

Det sker blot få uger, før den længe ventede store strategiplan for virksomheden bliver offentliggjort. Som tidligere omtalt i Berlingske vil planen sandsynligvis betyde, at det danske selskab i første omgang bliver splittet op i en transportdel og i en energidel.

"Det her er ikke en simpel proces, og den skal overvejes grundigt," skriver Skou om strategiplanen.

Michael Pram Rasmus

Han blev i juni udnævnt til ny topchef efter Nils Smedegaard Andersen. Smedegaard afleverede en virksomhed, der har været gennem svære år. Omkostningerne er reduceret betydeligt, og næsten alle selskaberne i A.P. Møller - Mærsk er blandt de mest effektivt drevne i deres industrier. Men ekstremt svære markedsforhold - særligt på containermarkedet og i olieindustrien - har hæmmet indtjeningen og begrænset væksten i de senere år.

Nu er A.P. Møller- Mærsk sidst i september klar med en nye strategi - et arbejde som Søren Skou står i spiden for. Bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen har tidligere sagt, at det kan ende med en opsplitning af selskabet.

06BUSPix2-S-ren-Skou-bred-1.jpg

"I strategiplanen vil vi informere om, hvordan vi bedst strukturerer virksomheden for at opnå vores mål," skriver Skou videre.

Han understreger, at det er en lang proces, som venter forude for A.P. Møller-Mærsk.

"Implementeringen af ændringer vil tage tid, og i den periode er det absolut essentielt, at vi forsætter med at være fokuseret, og at vi er klar til at drage fordele af alle muligheder," hedder det fra Skou.

Ny topchef

Han understreger, at medarbejderne er helt centrale for A.P. Møller-Mærsk.

"I alt vi gør, er vi afhængige af vores dygtige ansatte. Vi har behov for, at vores bedste folk yder deres bedste, holde vores forretninger konkurrencedygtige og forsætter med at udvikle vores virksomhed," skriver Skou.

Han understreger samtidig alvoren i situation på koncernens to  hovedmarkeder, olieudvinding og containerfragt. Olieprisen ligger efter et drastisk fald fra sommeren 2014, på niveau med priserne i 2009, men containermarkedet er ramt af de laveste rater nogensinde. A.P. Møller-Mærsk har tidligere meldt ud, at overskuddet vil blive betydeligt lavere i år end det var i 2015.

jeve

"Mærsks historie går mere end 100 år tilbage. De spørgsmål vi nu adresserer handler om, hvordan vi skal opbygge virksomheden i de næste 100," skriver Skou.

A.P. Møller-Mærsk har ikke præcist sagt hvilken dag, strategiplanen bliver offentliggjort, men har lovet den inden udgangen af september.

24BUSSoeren-Skou-181103.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen