Berlingske Business

Mærsk-chef: Kampen mod hackere bliver en evig kamp

Søren Skou
Foto:

Kampen mod virusangreb er kun lige begyndt. I fremtiden vil Mærsk blive angrebet oftere og med mere avanceret virus, siger topchef Søren Skou.

A.P. Møller-Mærsk må vende sig til at blive angrebet af den type virusangreb, som ramte virksomhederne i juli og som kan have kostet koncernen op mod to mia. kr. Søren Skou, topchef i virksomheden, forventer, at A.P. Møller-Mærsk skal leve med flere og mere sofistikerede angreb.

»Vi må acceptere, at alle virksomheder, og for den sags skyld også privatpersoner, i stigende grad vil opleve virusangreb. Efterhånden som verden bliver digitaliseret, er der kriminelle og andre som har en interesse i det her. Deres evner til at angribe bliver hele tiden bedre, og derfor er det en evig kamp for at sikre sig så godt man kan«

Mærsk leverer halvårsregnsskab klokken 08. onsdag morgen

Det omfattende hackerangreb mod Mærsk i slutningen af juni betød, at Maersk Line ikke kunne tage imod nye ordrer i flere dage. Onsdag oplyser selskabet i forbindelse med halvårsregnskabet, at den samlede pris kan blive på op mod 1,9 mia. kr. Det skyldes, at Mærsk har måttet bruge store summer på konsulenter og IT-eksperter og samtidig har tabt omsætning i perioden.

»Det var en meget voldsom oplevelse pludselig at stå uden systemer og finde ud af, hvad vi skulle gøre. Men jeg må sige, at vores organisation håndterede det helt fantastisk, og vi var i stand til at køre det mere eller mindre manuelt i næsten to uger. Trods alt var det i forhold ti l omfanget af den her koncern fik det en mindre betydning end hvad man kunne have forventet«

mærsk

Er der noget I har gjort forkert?

»Vi er nødt til at gøre alt, hvad vi kan for at forbedre vores forsvarsværker mod sådanne virus. Problemet var, at det var en virus som aldrig var set før, og derfor blev den ikke fanget i virussystemer, som alle har. Men derfor kan man gøre mere, og det har vi allerede gjort. Vi har genopbygget alle vores 50.000 pc’ere med nyt antivirus,« siger Søren Skou.

Han understreger, at Mærsks systemer fremover bedre skal kunne isolere succesfulde virusangreb, så det ikke bliver et globalt problem, men begrænser sig til den region, hvor udbruddet sker.  Det kommer blandt andet til at ske ved, at virksomheden bygger sit netværk op på en anden måde.

APM Terminals_business

Samtidig skal Mærsk kunne håndtere angrebne hurtigere fremover.

»Hvis vi har et angreb, skal vi kunne bygge vores systemer hurtigt op igen. Vi var oppe at køre efter 14 dage og tog bookinger efter fem dage. Det gik under omstændighederne relativt hurtigt, men jeg ville gerne have, at vi kunne være oppe på en halv time,« siger Søren Skou.

Mærsk er langt fra den eneste store virksomhed, der er blevet tvunget i knæ af ondsindet virus i løbet af 2017. I maj inficerede den computere i op mod 7000 globale firmaer, som bilproducenten Renault, IT-leverandører Hitachi og energiselskabet Petrobras.

mærsk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen