Berlingske Business

Mærsk-boss: »Vi beklager, at vi er nødt til at gøre det«

Smedegaard

Nils Smedegaard Andersen beklager Mærsk-gruppens pludselige nedjustering af resultat for 2015 her til morgen. Det er hovedsageligt ruten Asien-Europa, der volder containerrederiet vanskeligheder.

Den direkte årsag til dagens pludselige nedjustering fra A.P. Møller - Mærsk er meget lave fragtmængder i forhold til det forventede på ruten mellem Asien og Europa.

Det oplyser CEO for A.P. Møller - Mærsk på en telekonference fredag morgen.

mærsk line

»Vi ser tilbagegang i den globale økonomi generelt, men hovedårsagen til nedjusteringen er lav kapacitet på Asien-Europa-ruten,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Problemet er det samme, som ofte præger containerbranchen: En masse skibe er sendt på søen som et resultat af forventet stigning i efterspørgslen, men samtidig falder kapaciteten. Og dermed er branchen som helhed fanget i en uholdbar situation.

Det er især den ventede højsæson i september, der skuffer selskabet. Nils Smedegaard Andersen udtrykker dog en vis fortrøsningsfuldhed:

»Vi tror, at det vil løse sig. Men nu skal en nærmere analyse vise, om der er tale om langsigtede udfordringer eller om det er et bump på vejen.«

Mærsk

Allerede nu har Maersk Line taget initiativer til at mindske tabene. To ruter er blevet fusioneret, ni skibe taget ud af drift og en rute mellem Mellemøsten og Europa er lukket ned.

Nils Smedegaard Andersen vil imidlertid ikke komme ind på, om der kommer flere tiltag og om der er eventuelle fyringer i farvandet. Han henviser til Mærsk-kvartalsregnskabet, der kommer den 6. november. Her vil bl.a. Maersk Lines topchef Søren Skou redegøre for situationen.

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea

Til gengæld opfordrer han branchen som helhed til at tage de nødvendige foranstaltninger for at presse raterne op. Det vil gøre ondt, men alternativet er værre.

»Det giver ikke mening at sejle med overkapacitet, hvis man alligevel ikke tjener penge,« siger han.

TV: Det er en bet for Smedegaard

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen