Berlingske Business

Mærsk-boss: Priskrig vil dø ud

Mærsk
Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen forudser, at den hidsige priskrige på markedet for containerfragt vil løje af. Foto:

Spotraterne for containerfragt har været rekordlave de seneste måneder og har presset Mærsks forretning. Topchef, Nils Smedegaard Andersen, ser i krystalkuglen, at priskrigen på containermarkedet vil gå i sig selv igen.

Mange nye skibe i søen og afmatning i efterspørgslen har betydet, at spotraterne på containerfragt er blevet banket helt i jorden. Det mærker man også hos A.P. Møller Mærsk, hvor topchef Nils Smedegaard Andersen gør status i forbindelse med selskabets halvårsregnskab. Priskrigen raser især på ruten mellem Asien og Europa.

Mærsk

»Raterne er meget, meget lave - også i historisk sammenhæng. Det presser selvfølgelig indtjeningen for alle. Jeg tror ikke, at man skal se det som en langvarig tendens på nogen måde. Der er sket det, at der er kommet to nye, store alliancer i drift i første halvår. Vi er endt op med mere kapacitet, end der har været historisk samtidig med, at volumenerne er faldet. Og den cocktail giver ofte anledning til priskrig eller pres på priserne,« siger Nils Smedegaard Andersen i forbindelse med en telekonference torsdag.

A. P. Møller-Mærsk

I mio. dollar1. halvår 20151. halvår 2014Ændr.
i pct.
Omsætning2107323685-11%
Driftsresultat3362277021%
Nettoresultat før ex.ord2658655306%
Egenkapital3823642474-10%
Overskudsgrad16,0 pct.11,7 pct.
Soliditet59,7 pct.59,8 pct.

Den 57-årige førstemand hos Mærsk forudser dog, at rederierne sejler mod fredstid.

ccc

»Jeg tror, at det er noget, der vil normalisere sig stille og roligt. Kapaciteten vil blive tilpasset efterspørgslen, så jeg ser det egentlig som noget forbigående,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Han tilføjer, at Mærsk ikke står lige foran at skulle tage hul påp forhandlinger om længere kontrakter på det pressede containermarked.

»Det er jo ikke nogen forhandlinger om lange kontrakter i øjeblikket, da de jo er lukket for i år. Vi har jo traditionelt set en lidt bedre kontraktdækning end markedet generelt. Det afspejler den kundegruppe, som vi har satset på,« siger Mærsk-direktøren.

TV: Derfor kunne Mærsk overraske med regnskab

 

Finans-TV: Mærsk Line ud med stærkt resultat

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen