Berlingske Business
BREAKINGUber bliver forbudt i London

Mærsk-boss: Ingen frygt for priskrig - bedste udsigter siden 2010

mærsk
Mærsk-boss: Ingen frygt for priskrig - bedste udsigter siden 2010 Foto:

To kvartaler i træk med stigende rater - efter ni i træk før det med fald - skæpper godt på bundlinjen i containerrederiet Maersk Line, den største og vigtigste forretning i A.P. Møller-Mærsk-gruppen.

To kvartaler i træk med stigende rater - efter ni i træk før det med fald - skæpper godt på bundlinjen i containerrederiet Maersk Line, den største og vigtigste forretning i A.P. Møller-Mærsk-gruppen.

Da rederiet samtidig har skåret i udgifterne, er der nemlig stor fremgang i driftsindtjeningen, som er næsten fordoblet i første halvår i år sammenlignet med samme halvdel af 2016.

Containerbranchen er dog kendt for at være et bølgende bekendtskab, hvor gode tider følges af intensiverede sats og priskrig, som derfor give fald i fragtraterne.

CYBER-ATTACK/MAERSK

Spørger man Søren Skou, chef for Maersk Line og hele A.P. Møller-Mærsk, trænger bekymringerne sig dog ikke på med det samme.

»Hvis jeg ser helt overordnet på det, så har vi faktisk en relativt lille ordrebog i branchen, som er på 13 pct. af den eksisterende kapacitet, og det er faktisk det laveste nogensinde.«

»Samtidig har vi et positivt billede på efterspørgslen, så samlet synes jeg egentlig, at udbud- og efterspørgselsbilledet ser ganske fornuftigt ud. Jeg vil faktisk sige, at den fundamentale situation ikke er set bedre siden 2010,« siger Søren Skou til Ritzau Finans.

Væksten i containerfragt har nemlig på globalt plan været i lejet 5-6 pct. i første halvår, vurderer Mærsk.

Og selv om den forventes at være lidt lavere i andet halvår, så kommer der stadig så få nye skibe til, at det samlede billede er positivt for rederierne.

Mærsk leverer halvårsregnsskab klokken 08. onsdag morgen

-»Vi har siden tredje kvartal af 2016 haft en situation, hvor efterspørgslen er vokset hurtigere end tilgangen af ny skibskapacitet, og det har selvfølgelig forbedret balancen mellem udbud og kapacitet og fået priserne op,« siger Søren Skou.

Første halvår bød på en gennemsnitsrate på 2014 dollar per tyvefodscontainer (teu) i Maersk Line, en vækst på 13 pct. fra året før - og ser man alene på andet kvartal, var prisstigningen på 21,6 pct. per container.

Søren Skou peger blandt andet på den stigende globale vækst - der spænder fra USA til Kina over Europa og også inddrager tidligere problemramte økonomier som Rusland og Brasilien - som forklaring på den stigende efterspørgsel.

APM Terminals_business

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen