Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Mærsk bliver splittet i to

mærskfor

A.P. Møller-Mærsk løfter torsdag morgen sløret for selskabets fremtidsplaner. Bestyrelsen har besluttet at dele konglomeratet op i to selvstændige enheder – en transportdivision og en energidivision.

A.P. Møller-Mærsk er torsdag klar med den strategiplan, som selskabets bestyrelse har arbejdet på siden slutningen af juni. Bestyrelsens hovedkonklusion er, at det store danske konglomerat skal deles op i to selvstændige enheder – en transportdivision og en energidivision.

Selskabet skriver i en fondsbørsmeddelelse, at opsplitningen vil sikre fokus på at fremme synergier og udvikling af nye produkter og services i transportenheden og samtidig »udvikle strukturelle løsninger« for oliedelen.

mærls

»De industrier, vi opererer i, er meget forskellige og begge står over for meget forskellige markedsvilkår og konkurrencemæssige forhold. Ved at opdele vores transport- og logistikforretninger og vores olie og olierelaterede forretninger i to selvstændige divisioner bliver begge i stand til at fokusere på deres respektive markeder. Dette vil øge den strategiske fleksibilitet, fremme synergier mellem forretningerne i Transport & Logistics og samtidig sikre den nødvendige agilitet til at forfølge individuelle strategiske løsninger for olien og de olierelaterede forretninger,« siger bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen i forbindelse med opsplitningen.

Den nye transportdivision vil bestå af Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer og Maersk Container Industry, som skal organiseres som én virksomhed med flere brands.

RB PLUS Redere vil forbyde tung skibsolie i Arktis

Mærsk skriver i meddelelsen, at en mere integreret ledelse og drift af forretningsaktiviteterne i den nye transportenhed vil sikre profitabel vækst gennem tættere samarbejde.

»Vi forventer at levere omsætningsvækst, omkostningseffektivitet og forbedrede marginer,« lyder det i meddelelsen om fremtidsudsigterne for transportdivisionen.

A.P. Møller

Energidelen kommer til at bestå af Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Tankers, fremgår det af strategiplanen.

»Maersk Oil sigter mod at styrke sin portefølje gennem opkøb eller fusioner. Derudover vil Maersk Oil modne nuværende nøgleudviklingsprojekter, mens efterforskningsaktiviteter- og omkostninger holdes på et lavt niveau,« skriver selskabet om de strategiske overvejelser for olieforretningen.

Mærsk generalforsamling

Det står dog klart, at det primære vækstfokus for Mærsk først og fremmest vil være selskabets transportenhed. Det er derfor ikke usandsynligt, at Mærsk på et tidspunkt vil skille sig helt af med olieforretningen.

»Den fremtidige udvikling af A.P. Møller - Mærsk A/S’ olie og olierelaterede forretninger kræver forskellige løsninger, herunder udskillelse af enheder fra A.P. Møller - Mærsk A/S enten individuelt eller kombineret i form af joint ventures, fusioner eller børsnotering. Afhængig af markedsudviklingen og strukturelle muligheder er målet at finde løsninger for olie og olierelaterede enheder inden for 24 måneder,« skriver Mærsk.

mærls

Berlingske Business kunne allerede for en måned siden afsløre, at bestyrelsen og ejerfamilien hældte til en plan, som betyder, at A.P. Møller - Mærsk ville blive delt op to enheder – en selvstændig transportkoncern og et selvstændigt energiselskab.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen