Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Mærsk bestiller kæmpeskibe for 12 mia. kroner

skibe
Overskrift
Maersk Line køber nye megaskibe for mere end 12 milliarder kroner. Foto:
 

Maersk Line har bestilt 11 nye Triple E-containerskibe til en samlet pris på over 12 milliarder kroner, oplyser rederiet.

Maersk Line har bestilt 11 nye Triple E-containerskibe, der hver især har en størrelse på 19.630 tyvefondscontainere (teu). Prisen lyder på 1,8 mia. dollar svarende til 12,3 mia. kr.

Det oplyser Maersk Line i en pressemeddelelse.

Nils Smedegaard Andersen

Maersk Line har lagt bestillingen hos Daewoo, der har base i Sydkorea, og ud over de 11 nye skibe har det danske rederi option på yderligere seks skibe, oplyser Maersk Line i en pressemeddelelse.

De nye skibe, der bliver de største i Maersk Lines flåde, vil erstatte mindre skibe, der desuden er knap så effektive som det nye. Det er planen, at de skibene skal sejle på den vigtige rute mellem Asien og Europa.

»Jeg er meget glad for denne ordre. Disse skibe vil hjælpe os med at være konkurrencedygtige på handelsruten Asien-Europa, og de vil være vigtige i forhold til vores strategi om at vokse i takt med markedet. Det er den anden store ordre i år, og vi forventer at bestille flere skibe, som vi kan føje til vores flåde fra 2017 og frem«, siger Søren Toft, der er driftsdirektør (COO) i Maersk Line, i en pressemeddelelse.

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

De 11 skibe, der hver især er hele 400 meter lange, vil indgå i Maersk Lines flåde mellem april 2017 og maj 2018. Værftet Daewoo, som skal stå at bygge de nye skibe, har i forvejen stået for at bygge 20 Triple E-skibe på 18.300 teu til Maersk Line.

Tidligere på året bestilte Maersk Line syv mindre skibe i størrelsesordenen 3600 teu hver. De skal bruges til datterrederiet Seago, der fragter containere mellem mindre europæiske havne.

Maersk Line ejer i alt 255 skibe og har derudover indchartered 356 skibe.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen