Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Mærsk-arving sætter sig på magtfuld post

Mærsk generalforsamling
Robert Uggla – barnebarn efter Mærsk ­Mc-Kinney Møller – overtager ledelsen af ­selskabet bag A.P. Møller - Mærsk. Foto:

Barnebarn efter Mærsk Mc-Kinney Møller overtager det, der er ved at udvikle sig til en af dansk erhvervslivs vigtigste poster.

Robert Uggla – barnebarn efter Mærsk ­Mc-Kinney Møller – overtager ledelsen af ­selskabet bag A.P. Møller - Mærsk. Et job, der kan vise sig at blive en af fremtidens mest magtfulde positioner i den store danske virksomhed.

Ifølge Berlingskes oplysninger betyder det, at han ikke længere er i spil til rollen som topchef for A.P. Møller - Mærsk. I stedet bliver hans opgave at stå bag helt nye opkøb af ­danske virksomheder til selskabet bag olie- og shippingkoncernen.

Mærsk generalforsamling

»Det er en reel styrkelse af Robert Ugglas position, og han bør nok rykke op på de lister, der bliver lavet over landets magtfulde personer. Det er kontrollen med majoriteten i A.P. Møller - Mærsk, med en stor aktiepost i Danske Bank og med de investeringer, der kan komme senere,« siger Martin Jes Iversen, lektor i økonomisk historie ved CBS.

Holdingselskabet bliver vigtigere

Uggla bliver adm. direktør for A.P. Møller Holding, der blev etableret i slutningen af 2013 i forbindelse med, at A.P. Møller - Mærsk solgte sine aktier i Dansk Supermarked. I den forbindelse blev aktierne i A.P. Møller - Mærsk lagt ind i selskabet, der i dag ­sidder på 50,1 pct. af stemmerne og 41,5 pct. af ­aktierne i A.P. Møller - Mærsk. I 2015 har holding­selskabet også overtaget den aktiepost på 20 pct. af Danske Bank, som blev solgt ud af A.P. Møller - Mærsk.

»Holdingselskabet er blevet vigtigt, og det bliver endnu vigtigere i fremtiden. Der er skabt en konstruktion, hvor der kan blive investeret i andre selskaber, som vi har set i Novo A/S. Men det kan også bruges til at flytte andre selskaber op fra driftsselskabet, som vi så det med Danske Bank. Jeg synes, at de har styrket fondens betydning på en meget elegant måde,« skriver Martin Jes ­Iversen.

Indtil nu har Martin Gottlob været adm. direktør for holdingselskabet. Han fortsætter i selskabet i en anden rolle.

lå

Ifølge Berlingskes oplysninger har det i en periode været planlagt, at Robert Uggla skulle overtage posten. Men selskabet har ikke haft penge til opkøb pga. den gæld, der var opbygget efter købet af Danske Bank-aktierne. Nu er situationen ændret, og derfor skal Robert Uggla ifølge oplysninger blandt andet være med til at finde nye selskaber og skabe en form for investeringsselskab, der med tiden skal indeholde andre aktiviteter end de nuværende.

Men hans opgave bliver også at være en aktiv ejer af investeringer i Danske Bank og særligt i A.P. Møller - Mærsk.

»Ud over de investeringer, som han skal foretage, vil han blive målt på håndteringen af de udfordringer, der er i de selskaber, som de ejer i forvejen. Det bliver spændende at følge, hvordan han vil navigere, når der kommer ledelsesskifte eller nye strategier,« siger ­Martin Jes Iversen.

Robert Uggla forlader samtidig sin nuværende post som adm. direktør for slæbebådsselskabet Svitzer. Og netop hans farvel til et af gruppens driftsselskaber betyder ifølge Berlingskes oplysninger, at enhver tanke om, at han en dag kan blive topchef i A.P. Møller - Mærsk, er droppet. Robert Uggla var ellers det nok bedste bud på at opfylde hans morfar Mærsk Mc-Kinney Møllers drøm om, at et familiemedlem en dag igen vil indtage posten som adm. direktør for olie- og shipping­koncernen på Esplanaden, som Mc-Kinney Møller engang udtrykte det.

Få kommentarer

Familien bag har kun få kommentarer til ændringen. Ane M. M. Uggla, bestyrelsesformand i A.P. Møller Holding, udtaler kort i en pressemeddelelse, at hun ser frem til samarbejdet med sin søn.

»I lyset af A.P. Møller Holdings udvikling er tiden inde til at styrke organisationen startende med en ny CEO. Bestyrelsen i A.P. Møller Holding ser frem til at arbejde sammen med den nye CEO og det fremtidige ledelsesteam i den videre udvikling af vores ejerskabs- og investeringsstrategi,« hedder det fra Ane M. M. Uggla, bestyrelsesformand i A.P. Møller Holding, i en pressemeddelelse.

Lars-Erik Brenøe

Robert Uggla overlader posten som adm. direktør i Svitzer til Henriette H. Thygesen, der tidligere har været chef for det Mærsk-ejede logistikselskab Damcos amerikanske aktiviteter.

Uggla ser nu frem til at udvikle strategien for A.P. Møller Holding.

»Jeg er meget taknemmelig for mine 12 år i A.P. Møller - Mærsk. Jeg har i denne periode haft mange forskellige og meget spændende opgaver. Jeg har arbejdet med fantastiske kolleger fra alle verdenshjørner, og det bliver ikke let at forlade en organisation som Svitzer med nogle af de mest engagerede og passionerede kolleger, jeg nogensinde har mødt. Samtidig ser jeg frem til at bygge et nyt team og udvikle strategien for A.P. Møller Holding,« hedder det fra Robert M. Uggla i meddelelsen.

Robert Uggla er 38 år. Hans lillebror, Johan Uggla, har også gjort karriere i bedstefarens virksomhed og arbejder for selskabets havneterminal i Aarhus.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen