Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Mærsk-analytiker: Fortsat svære tider for fragtraterne

FILE GERMANY ECONOMY MAERSK
De spræller med arme og ben for at få raterne op. Det er gået rigtigt dårligt i mange måneder, men der var tegn på lidt løft i raterne omkring den 1. april, og det kan rederierne så håbe på vil ske igen, siger Frans Høyer, senioraktieanalytiker i Jyske Bank. Foto:

Rederierne skal ikke forvente de helt store rateløft på ruten mellem Asien og Nordeuropa, selv om de mere travle måneder står for døren. Det vurderer Frans Høyer, senioraktieanalytiker i Jyske Bank.

Franske CMA CGM har ellers tirsdag annonceret rateforhøjelser på ruten på 750 dollar per tyvefodscontainer (teu) med effekt per 1. maj, mens tyske Hapag-Lloyd varsler prisforhøjelser på 925 dollar per teu på ruten, der er særligt vigtig for danske Maersk Line.

- De spræller med arme og ben for at få raterne op. Det er gået rigtigt dårligt i mange måneder, men der var tegn på lidt løft i raterne omkring den 1. april, og det kan rederierne så håbe på vil ske igen. Det kommer dog ikke til at være i den størrelsesorden, de annoncerer. En ting er, hvad rederierne godt kunne tænke sig, noget andet er, hvad kunderne vil betale. Men nogle få hundrede dollar vil varme rigtigt godt, siger han.

US-ECONOMY-SHIPPING-FRANCE

Ifølge Frans Høyer går efterspørgslen mod lidt bedre tider, og så har flere rederier haft succes med at mindske udbuddet en smule. Det er dog ikke nok til at løse rateudfordringerne på længere sigt.

- At efterspørgslen går ind i lidt mildere vinde giver mere rygrad til salgsafdelingerne til at holde fast i raterne og prøve at få nogle forhøjelser igennem. Men niveauet er stadig ikke på nogen måde noget at prale af, siger han.

- Der er langt fra tale om, at den underliggende ubalance bliver løst, men der kommer nok en bedring fra de dårlige niveauer, der blev nået i starten af 2016. Branchen undslipper dog ikke fortidens synder med de mange bestillinger af nye, store skibe, der skete for år tilbage. Det kommer til at vare længe endnu, før man kan komme ud af det, fortsætter analytikeren.

1

Han påpeger, at hans indtryk er, at 8 pct. af den samlede containerflåde er midlertidigt oplagt. Hvis efterspørgslen pludselig kom i gang, og raterne dermed fik plads til at skyde i vejret, så ville de 8 pct. hurtigt komme tilbage i markedet og dermed lægge låg på de eventuelle stigninger.

Frans Høyer oplyser, at det franske rederi CMA CGM er lykkedes med at sende nogle af de helt store skibe, der er designet til Asien-Nordeuropa-ruten til USA i stedet, hvilket omvendt kan få en positiv effekt på den vigtige rute til Europa. Der er i øjeblikket også en konsolideringsbølge i gang, hvor det senest er offentliggjort, at CMA CGM vil købe det singaporeanske rederi Neptune Orient Lines. Det er dog endnu ikke nok til at få en større betydning.

- Der sker lidt konsolidering lige nu, og rationelt set burde der ske noget mere, men det er langt fra sikkert. Der er tegn på, at branchen er moden til noget mere, og at smerten når et niveau, hvor det begynder at give noget fleksibilitet i branchen. Men når det er sagt, så er der altså lang vej, før vi er på sådant et niveau af konsolidering, at man kan håbe på andet end knivskarp priskonkurrence, siger han.

Mærsk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen