Berlingske Business

Mærsk: Alliancepartner rygtes tæt på køb af nye kæmpeskibe

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene
Foto: Erik Refner/Scanpix 2014 Foto:

Raterne på containerfragt har ikke været lavere i flere år, men det ser fortsat ikke ud til at afskrække de store containerrederier fra at investere i nye kæmpeskibe.

Seneste rygte er, at A.P. Møller-Mærsks partner i 2M-alliancen, det schweiziske containerrederi Mediterranean Shipping Company, MSC, er på vej til at sætte sin underskrift på op til fire nye containerskibe hver med en kapacitet på 20.000 tyvefodscontainere (teu).

Shippingavisen Lloyd's List bragte historien onsdag eftermiddag, men har ikke fået rygtet bekræftet af MSC. Flere mæglere fortæller dog til avisen, at MSC har bestilt to skibe hos koreanske Hyundai Heavy Industries til 155 mio. dollar stykket. Skibene skal leveres i 2017. Ifølge oplysningerne har MSC desuden option på yderligere to skibe.

22BBMMaersk-aktien-prissat-.jpg

I forvejen har MSC to kæmpeskibe på hver 19.224 teu i drift, hvortil kommer en ordre på yderligere 18 skibe af samme størrelse bestilt hos Daewoo. Skibene drives under 2M-alliancen med Mærsk, der meget vel selv kan være på vej med en stor skibsordre inden længe.

- Vi er i gang med at forhandle ordrer om større skibe. Det er meget sandsynligt med en ordreplacering i andet kvartal, men jeg kan ikke sige mere om hvad for nogle skibe eller hvor, sagde Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen, tidligere i maj i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

Rygterne har svirret om en bestilling fra Maersk Line af op til 11 megaskibe med en kapacitet i omegnen af 20.000 tyvefodscontainere (teu) hver, som Daewoo-værftet i Sydkorea skulle være klar til at bygge. Det var også her, Mærsk lagde ordrer på de 20 Triple E-skibe på 18.300 teu hver, som snart alle er søsat.

22BBMBirgitte Henrichsen-#4.jpg

Bestillingerne af de helt store containerskibe har taget fart i de senest måneder. OOCL-rederiet bestilte i april seks skibe hver med en kapacitet på 21.100 teu. Franske CMA CGM bestilte i marts tre skibe á 20.600 teu, og det japanske rederi Mitsui bestilte i marts seks skibe á 20.100 teu.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen