Berlingske Business

Mærsk-alliance søger dobbelt rateløft på Asien-USA-ruter

Maersk_usa_Business
De store rederier som Maersk Line vil gerne hæve priserne på fra Asien til USA.

Verdens største containerrederier vil over de kommende måneder forsøge at give fragtraterne mellem Asien og USA endnu et løft, skriver shippingavisen Lloyds List.

Ifølge branchemediet vil Transpacific Stabilization Agreement (TSA), der rummer 15 af verdens største containerrederier - herunder Maersk Line, søge et rateløft på 200 dollar per fyrrefodscontainer (feu) på fragt mellem Asien og den amerikanske øst- og vestkyst fra 20. december, mens yderligere et løft på 300 dollar per feu søges fra 15. januar.

I sidste uge faldt spotraten mellem Asien og den amerikanske vestkyst ifølge Shanghai Shipping Exchange med 36 dollar - eller 1,9 pct. - til 1849 dollar per feu, mens raten for fragt fra Asien til den amerikanske østkyst dykkede med 33 dollar til 3151 dollar per feu, svarende til et fald på 1 pct.

Mærsks nye containerskib, Majestic Maersk, som er verdens største

Rateniveauerne er samtidig henholdsvis 34 og 23 pct. under det højeste niveau inden for det seneste år, men 8 og 6 pct. højere end lavpunktet inden for de seneste 12 måneder, viser data fra Shanghai Shipping Exchange.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen